دسته‌بندی نشده

نحوه تعویض سیلیس فیلتر شنی

نحوه تعویض سیلیس فیلتر شنی

برای بسیاری از کاربرانی که از سیستم تصفیه فیلتر شنی استفاده می‌کنند نحوه تعویض سیلیس فیلتر شنی یک چالش است خصوصا اگر در این مورد اطلاعات یا تجربه لازم را نداشته باشند.

همانطور که می‌دانید سیلیس یک ماده معدنی با دانه‌های ریز و درشت است که بستر اصلی تصفیه فیلتر شنی از این دانه‌ها پوشیده می‌شود؛ بنابراین فرآیند تصفیه به کمک مسیر حرکت آب در سیلیس انجام می‌شود.

با گذشت زمان و با فعالیت مداوم سیستم تصفیه شنی، دانه‌های سیلیس توسط جلبک، رسوبات، آلاینده‌ها و مواد فرسایشی محلول در آب، دچار فرسایش و افت کیفیت می‌شوند.

به این ترتیب بستر سیلیسی نیاز به تعویض پیدا می‌کند تا سیستم تصفیه بتواند عملکرد خود را حفظ کند؛ باتوجه به اهمیت این موضوع در فرآیند و سیستم تصفیه، قصد داریم که در ادامه مفصلا به آن بپردازیم.

 

 

مراحل تعویض سیلیس در فیلتر شنی

همانطور که گفتیم سیلیس بستر اصلی تصفیه است و آبی که از ورودی پمپ تصفیه وارد مخزن یا فیلتر تصفیه می‌شود با عبور از خلل و فرج بستر سیلیسی صاف شده و و به سمت خروجی جریان پیدا می‌کند.

اکنون که به شکل مختصر با سیلیس و نحوه فعالیت تصفیه‌های فیلتر شنی آشنا شدید می‌توانیم نحوه تعویض سیلیس در این فیلترها را به زبانی ساده و به شکل مرحله‌ای شرح دهیم.

1. آماده سازی

در پروسه تعویض سیلیس فیلتر شنی، اولین مرحله آماده‌سازی است؛ شما ابتدا باید یکسری اقدامات اولیه انجام دهید که اولین اقدام شما خاموش کردن سیستم فیلتر شنی است.

پس از اینکه فیلتر شنی کاملا خاموش شد باید شیر تخلیه آن را باز کنید تا تمام آب موجود در مخزن تخلیه شود؛ سپس اتصالاتی و لوله‌هایی که قابل جدا شدن هستند را در صورت امکان موقتا جدا کنید.

2. تخلیه سیلیس قدیمی

اکنون می‌توانید دریچه اصلی مخزن را باز کرده و مراحل دوم یعنی تخلیه را شروع کنید؛ در این مرحله باید تمام سیلیس موجود در مخزن را با دقت تخلیه و ترجیحا با دست (همراه با دستکش) تخلیه کنید.

استفاده از ابزار مکانیکی مانند بیلچه ممکن است به فیلتر شما آسیب برساند؛ همچنین بهتر است زیر قسمت تخلیه پلاستیک یا کیسه زباله پهن کنید تا سیلیس روی آن بریزد و محیط را آلوده نکند.

3. مرحله شست‌وشوی فیلتر و مخزن

پس از اینکه مخزن را کاملا از سیلیس قدیمی پاک کردید می‌توانید شستشوی فیلتر و مخزن را آغاز کنید؛ بنابراین با آب و شوینده مناسب سعی کنید فیلتر و قسمت داخلی مخزن را کاملا تمیز کنید.

با اینکار جلبک‌ها، رسوبات و آلودگی‌هایی که در طول زمان به فیلتر و قسمت داخلی مخزن چسبیده‌اند تمیز می‌شود؛ همچنین می‌توانید اتصالات و قطعات جانبی دیگر را نیز در صورت امکان شست‌وشو دهید.

4. تعویض سیلیس

پس از تمیز شدن فیلتر و مخزن زمان آن رسیده که سیلیس تازه را اضافه کنید؛ اینکه چه نوع سیلیس یا سیلیس‌هایی باید تهیه شود به هدف استفاده از سیستم تصفیه فیلتر شنی (تصفیه آب خانگی، استخر، صنایع) و نوع فیلتر (تک فاز و چندفاز) بستگی دارد.

درهرحال بستر فیلتر را باید به ترتیب از دانه‌های درشت به ریز (درشت‌ترین دانه کف مخزن و ریزترین سر مخزن) پر کنید؛ بطور معمول ۳/۲ تا ۴/۳ مخزن باید با سیلیس پر شود.

سیلیس باید به شکل متراکم مخزن را پر کند و وجود فضای آزاد به شکل اضافی بین ذرات سیلیس می‌تواند عملکرد آن را تضعیف کند؛ ازطرفی فشرده کردن بیش‌ازحد سیلیس نیز نتیجه عکس خواهد داشت.

5. بستن و راه‌اندازی

اکنون که مرحله تعویض سیلیس پایان یافته باید سیستم را مجدد بسته و آن را راه‌اندازی کنید؛ برای این کار ابتدا دریچه فیلتر را ببندید و اتصالاتی که جدا کرده‌اید را مجددا وصل کنید.

شیر تخلیه را ببندید و شیر ورودی جریان را باز کنید تا مخزن شروع به پر شدن کند؛ پس از اینکه آب از شیر هواگیری سرازیر شد شیر هواگیری را باز کرده تا هوای داخل فیلتر تخلیه شود.

سپس می‌توانید پمپ را روشن و فیلتر را روی حالت فیلتراسیون قرار دهید؛ با باز کردن لوله خروجی آب، از عملکرد پمپ و بازده فیلتر اطمینان حاصل کنید.

 

زمان مناسب تعویض سیلیس فیلتر شنی

اینکه چه زمانی باید برای تعویض سیلیس فیلتر شنی اقدام کنید امری نسبی است و باتوجه به عمر مفید بالای سیلیس نمی‌توان زمان واحد و ثابتی را برای آن عنوان کرد.

از لحاظ کلی بازه زمانی تعویض سیلیس می‌تواند از ۳ تا ۷ سال متغییر باشد؛ بنابراین میانگین این زمان را می‌توان ۵ سال در نظر گرفت؛ هرچقدر که حجم مصرف آب و استفاده از سیستم بیشتر باشد بازه زمانی تعویض سیلیس کوتاه‌تر خواهد بود.

ازطرفی هرچقدر که کیفیت آب اولیه پایین‌تر باشد زمان مناسب تعویض سیلیس نیز کمتر است؛ کیفیت خود سیلیس نیز بر این بازه زمانی تاثیرگذار است و سیلیس‌های مرغوب عمر مفید طولانی‌تری دارند.

در واقع سیلیس‌های نامرغوب در ارتباط به ذرات جامد معلق در آب و فعالیت میکرواورگانیزم‌ها، سرسختی کمتری از خود نشان می‌دهند و راحت‌تر دچار فرسایش می‌شوند.

اهمیت تعویض سیلیس فیلتر شنی

در طول زمان و با فعالیت مدام سیستم تصفیه، ذرات جامد، آلودگی‌ها، میکرواورگانیزم‌ها و... به شکل رسوب و جلب اطراف دانه‌های سیلیس را گرفته؛ همچنین این دانه‌ها به مرور دچار فرسایش نیز می‌شوند.

به همین دلیل با ادامه این روند، بازده سیلیس در جذب و حذف ذرات معلق آب کاهش می‌یابد و عملکرد سیستم تصفیه دچار ضعف می‌شود؛ این مسئله اثر مستقیمی روی فشار و کیفیت آب خروجی از سیستم دارد.

اهمیت این موضوع در ارتباط با سیستم‌های تصفیه خانگی، استخرها، صنایع غذایی و... بیشتر است؛ از‌طرفی عدم تعویض سیلیس در بلند مدت می‌تواند باعث خسارت به سیستم تصفیه فیلتر شنی و اجزای آن شود.

بنابراین برای داشتن آب خروجی صاف، شفاف، با بوی مطبوع‌تر و سلامت بیشتر بسیار مهم است که در کنار اقداماتی مانند بک واش فیلترها، به تعویض سیلیس نیز رسیدگی کنید.

 

 

نکات مهم در مورد تعویض سیلیس فیلتر شنی

سیلیس بستر اصلی تصفیه در سیستم‌های فیلتر شنی است و تعویض آن را نباید بی‌اهمیت شمرد؛ بنابراین در این مورد به نکات زیر توجه داشته باشید.

• نوع سیلیس از نظر اندازه دانه و ترکیب آن باید با مکان استفاده از سیستم تصفیه و نوع فیلتر در تناسب باشد.

• هنگام تخلیه و ریختن سیلیس باید دقت کنید که مجاری متصل به فیلتر با سیلیس مسدود نشوند.

• سیلیس را به آرامی داخل مخزن بریزید چراکه ریختن یکباره باعث می‌شود بستر سیلیسی از تراکم لازم برخوردار نباشد.

• تعویض سیلیس را در مکانی امن و مسطح انجام دهید (به شکلی که امکان ورود سیلیس کثیف به آب تصفیه شده وجود نداشته باشد)

• پر کردن بیش‌ازحد مخزن توسط سیلیس می‌تواند باعث انسداد جریان آب شود.

• ترتیب ریختن سیلیس براساس اندازه دانه‌ها در مخزن بسیار مهم است و به ترتیب باید از پایین به بالا توسط سیلیس دانه‌درشت، سیلیس متوسط و سیلیس شکری پر شود.

• دقت داشته باشید در پروسه تعویض سیلیس، باتوجه به نوع فیلتر و اهمیت کیفیت آب شاید لازم باشد از مواد مکمل دیگری در کنار سیلیس نیز استفاده کنید.

• پس از تعویض سیلیس سعی کنید که فرآیند بک واش فیلتر را به شکل متناوب و مرتب انجام دهید.

• هنگام تعویض سیلیس حتما نکات ایمنی را رعایت کرده و از ماسک و دستکش استفاده کنید.

• معدوم کردن سیلیس قدیمی یا شست‌وشو و بازیافت آن باید با مشاوره افراد متخصص انجام شود.

 

راهنمای خرید سیلیس برای فیلتر شنی

مهم‌ترین اقدام شما در پروسه تعویض سیلیس فیلتر شنی، انتخاب سیلیس مناسب و خرید سیلیس باکیفیت است؛ در غیر این صورت پس از گذشت مدت کوتاهی فیلتر شما مجدد به تعویض سیلیس نیاز پیدا می‌کند.

ازطرفی امروزه سیلیس فیلتر شنی با کیفیت‌های بسیار متفاوتی تحت عنوان برندهای مختلف عرضه می‌شود؛ به همین دلیل بسیار مهم است که این محصول را از برندهای بنام و مراکز معتبر تهیه کنید.

شرکت ایمکس درحال حاضر یکی از فعال‌ترین و معتبرترین مجموعه‌ها در زمینه تجهیزات استخر و صنعت تصفیه است که پکیج کاملی از این محصولات را با کیفیت تضمینی ارائه می‌دهد.

انواع فیلترهای شنی و کارتریجی، انواع پمپ استخر و جکوزی، بوستر پمپ، تجهیزات جانبی و لوازم استخر، محصولات مرتبط با سیستم تصفیه و... ازجمله محصولاتی هستند که در این مجموعه عرضه می‌شوند.

بنابراین شما می‌توانید جهت خرید سیلیس فیلتر شنی از طریق تماس با مشاوران نمایندگی رسمی شرکت ایمکس تماس گرفته و پس از دریافت یک مشاوره تخصصی این محصول را مناسب با هدف استفاده خود با بهترین کیفیت خریداری کنید.

جمع بندی

عدم تعویض به موقع سیلیس فیلتر شنی به راحتی می‌تواند کیفیت آب و بازده فیلتر را کاهش دهد؛ ازطرفی با ادامه این شرایط امکان آسیب به فیلتر و پمپ نیز وجود دارد.

بنابراین برای سیستم‌های فیلتر شنی باتوجه سطح کارکرد فیلتر، نوع پمپ و مکان استفاده از آن، سطح کیفیت آب ورودی و... لازم است که حداقل هر ۷ تا ۸ سال یکبار سیلیس تعویض شود.

دقت داشته باشید که مراحل آماده‌سازی، تعویض سیلیس، راه‌اندازی مجدد سیستم و رسیدگی به سیلیس قدیمی نیاز به دانش و مهارت دارند؛ بنابراین بهتر است در این زمینه از مشاوره افراد متخصص کمک بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *