دسته‌بندی نشده

سیلیس برای فیلتر شنی

سیلیس برای فیلتر شنی

فیلترهای شنی جزء کاربردی‌ترین سیستم‌های تصفیه هستند و سیلیس برای فیلتر شنی همان بستر اصلی در فرآیند فیلتراسیون محسوب می‌شود.

سیلیس در واقع نوعی ماده معدنی، طبیعی، غیرسمی و بدون ضرر برای محیط زیست است که به شکل ذرات جامد ریز و درشت بخش اصلی بستر فیلترهای شنی را پر می‌کند.

استفاده از سیلیس یک بستر تصفیه ساده اما پربازده را درون فیلترهای شنی ایجاد می‌کند که می‌تواند درصد قابل توجهی از تصفیه آب را که مربوط به ذرات جامد معلق است انجام دهد.

سیلیس انواع مختلفی دارد و انتخاب نوع مناسب سیلیس یا نحوه ترکیب آن به نوع فیلتر و هدف استفاده از آن بستگی دارد؛ باتوجه به اهمیت این ماده در سیستم‌های تصفیه شنی در ادامه مفصلا به آن خواهیم پرداخت.

 

 

نحوه عملکرد سیلیس در فیلتر شنی

اجازه دهید عملکرد سیلیس برای فیلتر شنی را با یک مثال مشابه و ساده توضیح دهیم؛ ظرفی را در نظر بگیرید که انتهای آن سوراخ و توسط شن‌های ریز و درشت پر شده است.

اگر مقداری آب با ناخالصی (ذرات جامد معلق) را از بالا داخل ظرف بریزید، آب به آرامی از لابه‌لای ذرات شن و ماسه به سمت پایین حرکت می‌کند و ذرات جامد آن بین خلل و فرج شن و ماسه گیر می‌کنند.

بنابراین آب صاف‌تری نسبت به آب اولیه از سوراخ انتهای ظرف خارج می‌شود؛ کاربرد سیلیس نیز در فیلترهای شنی به همین صورت است اما نحوه حرکت آب به درون بستر سیلیسی و خروج آن متفاوت است.

در واقع دانه‌های سیلیس مسیر حرکت آب را به یک مسیر پر پیج و خم تبدیل می‌کنند که اکثر ذرات جامد معلق در آب نمی‌توانند از این مسیر عبور کنند؛ بنابراین از آب جدا و درون حفره‌ها به دام می‌افتند.

به این شکل آبی که از ورودی مخزن به درون بستر سیلیسی هدایت شده است با گذشت از فیلتر، تصفیه شده و مانند عبور از یک صافی، ناخالصی‌های جامد آن جدا می‌شوند.

انواع سیلیس فیلتر شنی

سیلیس‌ را معمولا برحسب اندازه ذرات آن دسته‌بندی می‌کنند و باید بدانید اندازه ذرات و نوع ترکیب آن در بستر فیلتر، در کیفیت فیلتراسیون اثرگذار است.

بطور کل سیلیس براساس اندازه ذرات آن شامل انواع زیر است.

1. سیلیس ریز (شکری)

سیلیس دانه ریز که به سیلیس شکری نیز معروف است کمترین سایز را در بین انواع سیلیس دارد؛ به همین دلیل بستری یکنواخت‌تر ایجاد می‌کند که تخلخل آن برای به دام انداختن ذرات معلق ریز بسیار مناسب است.

قطر دانه‌های سیلیس ریز بطور معمول بین 0.4 تا 0.8 است و این ریز بودن باعث شده تا برای تصفیه آب‌های حساس مانند آب شرب که نیاز به کیفیت بالا دارند بستر مناسبی باشد.

این نوع سیلیس در فیلترهای شنی تک‌لایه به تنهایی استفاده می‌شود و در رنگ سفید یا خاکستری روشن وجود دارد؛ ریز بودن ذرات این نوع سیلیس باعث شده که افت فشار در فیلتر بالا باشد اما کیفیت فیلتراسیون آن نیز بیشتر است.

2. سیلیس متوسط (ماسه‌ای)

اندازه سیلیس دانه متوسط یا ماسه‌ای نسبت به سیلیس شکری درشت‌تر است و تخلخل بیشتری در بستر آن وجود دارد؛ بنابراین در تصفیه آب‌های صنعتی و حذف ذرات معلق نیمه‌درشت بازده بالایی دارد.

قطر دانه‌های این نوع سیلیس بین 0.8 تا 1.2 میلیمتر است و این اندازه آن را مناسب مصارف عمومی مانند تصفیه استخرها و آب‌های صنعتی کرده است.

این نوع سیلیس نیز می‌تواند به تنهایی در فیلترهای شنی تک‌لایه یا در لایه بالایی فیلترهای دولایه مورد استفاده قرار بگیرد؛ رنگ این نوع سیلیس سفید یا خاکستری است و تعادل مناسبی ازنظر بازده تصفیه و افت فشار دارد.

3. سیلیس درشت

این نوع سیلیس درشت‌ترین نوع سیلیس از نظر اندازه است که قطر دانه‌های سیلیس درشت بین 1.2 تا 2 میلیمتر است بنابراین بستر آن مناسب تصفیه آب‌هایی با درصد آلاینده بالا مانند فاضلاب‌ها است.

این نوع سیلیس نیز به تنهایی در فیلترهای تک‌لایه یا به عنوان لایه بالایی در فیلترهای دو‌لایه مورد استفاده قرار می‌گیرد و باتوجه درشت بودن ذرات، افت فشار کمتری ایجاد می‌کند.

 

مزایای استفاده از سیلیس در فیلتر شنی

برای بسیاری از افراد این سوال وجود دارد که باتوجه به تنوع مواد، چرا از سیلیس به عنوان بستر تصفیه در فیلترهای شنی استفاده می‌شود؟ دلیل استفاده از سیلیس مزایای زیر است.

• سهولت استفاده: استفاده از سیلیس در فیلترهای شنی بسیار راحت و نیازی به تجهیزات خاصی ندارد.

• دوام بالا: سیلیس در برابر فرسایش و خوردگی مقاومت و دوام بالایی دارد و نیاز به تعویض زودهنگام ندارد.

• سازگاری با محیط زیست: سیلیس به عنوان یک ماده معدنی و طبیعی، فاقد آلاینده، سم و... است و ضرری برای محیط زیست ندارد.

• قیمت مناسب: سیلیس نسبت به اکثر موادی که قابلیت استفاده در بستر فیلترها را دارند از قیمت اقتصادی‌تری برخوردار است.

• بازده بالا: بستری که ذرات ریز و درشت سیلیس درون فیلتر ایجاد می‌کنند بازده بالایی در جذب ذرات و فیلتراسیون آب دارد.

• قابلیت بازیافت: سیلیس پس از خارج شدن از فیلتر، قابلیت شست‌وشو، بازیافت و استفاده مجدد دارد.

برای خرید فیلتر استخر میتوانید با کارشناسان متخصص نمایندگی ایمکس در ارتباط باشید .

نکات مهم در انتخاب سیلیس برای فیلتر شنی

در انتخاب سیلیس برای فیلتر شنی باید به نکات مهم مختلفی توجه شود تا فیلتر از عملکرد مطلوبی برخوردار باشد؛ این نکات شامل موارد زیر هستند.

• در انتخاب نوع سیلیس کیفیت آب و نوع آلاینده‌های موجود در آن توجه شود.

• هدف استفاده از آب و اهمیت سطح تصفیه آن در انتخاب نوع و ترکیب سیلیس حائز اهمیت است.

• در انتخاب سیلیس باید به نوع فیلتر از نظر تک‌لایه یا چندلایه بودن و نوع سیستم تصفیه (شهری، استخر، صنعتی و...) توجه شود.

• اندازه ذرات سیلیس باید یکنواخت باشند تا بستری پربازده جهت فیلتراسیون ایجاد کنند.

• سیلیس باید عاری از هرگونه ناخاصلی و مواد آلی باشد تا اختلالی در عملکرد فیلتر ایجاد نشود.

بطور کل اگر اطلاعات لازم در مورد سیلیس ندارید و نمی‌دانید که متناسب با هدف استفاده خود چه نوع سیلیسی باید انتخاب کنید نباید خودسرانه برای تهیه آن اقدام کنید.

 

 

زمان بک واش یا تعویض سیلیس فیلتر شنی

در طول زمان و با استفاده مداوم از سیستم تصفیه، سیلیس موجود در بستر فیلتر در اثر ذرات معلق و آلاینده‌هایی که جذب کرده است اشباع می‌شود.

بنابراین سیلیس به همراه فیلتر هرچند وقت یکبار نیاز به بک واش یا شست‌وشوی معکوس دارد و با گذشت زمان و فرسودگی باید تعویض شود.

در مورد بک واش یا تعویض سیلیس عوامل متعددی تاثیرگذار هستند و در این زمینه باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

• هرچقدر که میزان استفاده از سیستم تصفیه بیشتر باشد بازه زمانی مناسب بک واش و تعویض فیلتر کوتاه‌تر می‌شود.

• هرچقدر که میزان آلودگی و آلاینده آب بیشتر باشد بازه زمانی بک واش کوتاه تر می‌شود.

• هرچقدر که نوع آلاینده‌های آب سخت‌تر و بیشتر باشد زمان مناسب تعویض سیلیس و بک واش آن کوتاه‌تر است.

• در مورد استخرها، شرایط محیطی مانند طوفان، بارندگی و... در زمان مناسب بک واش تاثیرگذار است.

• هرچقدر سیلیس باکیفیت‌تر باشد طول عمر مفید آن طولانی‌تر خواهد بود (معمولا ۵ تا ۷ سال)

بطور کل باتوجه به کیفیت آب خروجی از سیستم تصفیه، توجه به گیج فشار و یا تایمر سیستم می‌توانید زمان مناسب بک واش یا تعویض سیلیس را متوجه شوید.

 

 

راهنمای خرید سیلیس برای فیلتر شنی

خرید سیلیس برای فیلتر شنی می‌تواند به اندازه خود سیستم تصفیه حائز اهمیت باشد چراکه در فیلتر شنی‌ها بستر تصفیه توسط سیلیس ایجاد می‌شود.

بنابراین کیفیت و نوع مناسب سیلیس، تضمین‌کننده بازده فیلتراسیون و کیفیت آب خروجی خواهد بود؛ این درحالی است که بسیاری از تولیدکننده‌ها و عرضه کننده‌ها سیلیس بی‌کیفیت و حتی تقلبی را روانه بازار می‌کنند.

در صورت استفاده از سیلیس بی‌کیفیت نتنها بازده فیلتراسیون کاهش می‌یابد بلکه نیاز به تعویض زودهنگام آن پیدا می‌کنید و حتی می‌تواند به سیستم تصفیه شما آسیب وارد کند.

ازاین‌رو ترجیحا سیلیس موردنیاز خود را از برندهای معتبر و مارکز رسمی فروش تهیه کنید؛ ازطرفی با خرید مستقیم از این مراکز جدا از کیفیت، می‌توانید سیلیس را با قیمت واقعی خریداری کنید.

مجموعه ایمکس با سال‌ها فعالیت تخصصی خود می‌تواند شما را از یک مشاوره جامع پیش از خرید بهره‌مند کند و در راستای خرید سلیس باکیفیت و مناسب با هدف استفاده، به شما کمک کند.

جمع بندی

سیلیس یک ماده معدنی سالم و طبیعی، با دوام و مقاوم، اقتصادی و پربازده برای استفاده در بستر فیلترهای شنی در سیستم‌های تصفیه است.

خلل و فرجی که بین دانه‌های متراکم آن وجود دارد محل به دام افتاد ذرات معلق و جامد موجود در آب است؛ به این شکل سیلیس با عملکردی ساده فرآیند فیلتراسیون را با کیفیت بالایی انجام می‌دهد.

لازم به ذکر است که هنگام تهیه سلیس باید دقت کنید که سیلیس از استانداردهای مطرح در این زمینه ازجمله DIN، ASTM و... برخوردار باشد.

قیمت سیلیس فیلتر شنی

مقدار سیلیس فیلتر شنی

قیمت سیلیس استخر

نحوه تعویض سیلیس فیلتر شنی

قیمت شن تصفیه آب استخر

سیلیس برای فیلتر شنی

سیلیس فیلتر شنی خارجی

پودر سیلیس برای استخر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *