دسته‌بندی نشده

طرز کار فیلتر شنی استخر

طرز کار فیلتر شنی استخر

همانطور که می‌دانید فیلترهای شنی یکی از کاربردی‌ترین انواع فیلترها در سیستم تصفیه استخر هستند؛ ازاین‌رو طرز کار فیلتر شنی استخر و داشتن اطلاعات اولیه در مورد آن برای مصرف‌کنندگان این نوع فیلترها مهم است.

فیلتر شنی بطور کل از مکانیزم ساده‌ای برای تصفیه آب استفاده می‌کند؛ بستر این نوع فیلتر از نوعی شن مخصوص به نام سیلیس پر شده است که دارای دانه‌های ریز و درشت است و می‌تواند با لایه‌هایی از دیگر مواد نیز ترکیب شود.

عملکرد مناسب، کارایی آسان و بازده بالا باعث شده است که امروزه فیلترهای شنی بیشترین استفاده را در سیستم‌های تصفیه استخر داشته باشند؛ البته در این زمینه از فیلترهای کارتریجی و دیاتومه‌ای نیز می‌توان استفاده کرد.

درهرحال اگر استخر شما به سیستم تصفیه فیلتر شنی مجهز است؛ دانستن طرز کار آن می‌تواند باعث شود شما عملکرد بهتری را از فیلتر ببینید، راحت‌تر با آن کار کرده و از آن بهتر مراقبت کنید؛ طرز کار این فیلتر را در ادامه به شکل مرحله‌ای توضیح خواهیم داد.

 

1. پمپ

در مرحله اول با روش شدن پمپ، آب آلوده استخر از طریق کفشور یا اسکیمرها به داخل و به سمت فیلتر شنی هدایت می‌شود.

2. شیر چند حالته

مرحله دوم با رهبری شیر فیلتر شنی که غالبا همان شیر چند حالته (شیر شش راه) است انجام می‌شود؛ این شیر باید روی حالت تصفیه قرار داشته باشد تا آبی که از سمت پمپ مکش شده است از طریق لوله ورودی به داخل فیلتر هدایت شود.

3. مخزن فیلتر

طرز کار فیلتر شنی در قدم بعدی به عملکرد مخزن فیلتر و بستر سیلیسی آن وابسته است؛ در این مرحله آب از ورودی فیلتر شنی توسط شیر چند راه به داخل مخزن هدایت می‌شود.

آب داخل مخزن به آرامی از لابه‌لای دانه‌های شن فیلتر شنی (سیلیس) عبور می‌کند و ذرات معلق و آلودگی‌های آن بین خلل و فرج دانه‌های سیلیس به دام می‌افتد.

با حرکت آرام و عمودی آب از بالای مخزن به سمت پایین، ذرات ناخالصی (برگ، حشرات، گل‌ولای و...) از آن جدا شده و در نهایت آب صاف و زلال از لوله خروجی به سمت استخر هدایت می‌شود.

4. بک واش

در طرز کار فیلترهای شنی استخرها یکی از فرآیند مهم و کاربردی بک واش است؛ این فرآیند به نحوی عکس تصفیه است؛ در این حالت آب به شکل معکوس به داخل فیلتر هدایت شده و آلودگی‌های تجمع یافته در بستر فیلتر را شست‌وشو می‌دهد.

5. رینس

پس از بک واش، رینس یا همان شست‌وشو نیز جزء فرآیندهای مهم سیستم فیلتر شنی است که در طرز کار فیلتر شنی استخر باید به آن توجه شود؛ در این فرآیند پس از بک واش، شیر شش حالته باید به مدت چند دقیقه روی حالت رینس قرار بگیرد تا فیلتر و مخزن به خوبی شست‌وشو داده شود.

6. گردش

در ارتباط با طرز کار این نوع فیلترها باید با حالت گردش نیز آشنایی داشته باشید؛ در برخی شرایط (گرم کردن آب، مخلوط کردن مواد شیمیایی با آب و...) لازم است که فیلتر از مدار تصفیه خارج شود و آب فقط توسط پمپ در سیستم گردش کند؛ در این وضعیت شیر چندراهه فیلتر شنی را باید روی حالت گردش تنظیم کنید.

 

انواع فیلتر شنی تصفیه استخر

فیلتر شنی‌ها از نظر جنس، سایز، حجم، ظرفیت و توان، مدل، امکانات و... انواع مختلفی دارند؛ این فیلترها از نظر عملکرد شامل سه مدل کلی هستند که در جدول زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

 

 

 

فیلتر شنی استخرها اکثرا برقی هستند و پمپ، انرژی موردنیاز خود را برای مکش آب به سمت فیلتر از برق دریافت می‌کند؛ این فیلترها سریع، پرقدرت و کارآمد هستند.

بنابراین باتوجه به قیمت فیلتر شنی برقی می‌توان گفت این فیلترها برای تصفیه استخر مناسب هستند؛ ازاین‌رو باید گفت که تنوع این فیلترها از جنبه‌های مختلف زیاد است.

شرکت ایمکس جزء مجموعه‌هایی است که مدل‌های بسیار متنوعی از فیلتر شنی استخر را در سری‌های مختلف عرضه می‌کند؛ برخی از پرفروش‌ترین مدل‌های فیلتر شنی ایمکس را در زیر به شما عزیزان معرفی کرده‌ایم.

 

1. فیلتر شنی MVF17 

فیلتر شنی ایمکس mvf17 یکی از کاربردی‌ترین فیلترهای تصفیه و مناسب استخرهای مسکونی و تجاری است که بدنه‌ای از جنس پلی‌اتیلن با چگالی بالا دارد؛ این فیلترها مجهز به شیر شش حالته بوده و تحمل فشار تا ۲.۸ بار و دما تا ۵۰ درجه را دارند.

 

 

2. فیلتر شنی MVF20 

فیلتر شنی ایمکس mvf20 جزء فیلترهای است که به شکل یکپارچه از پلی‌اتیلن فشرده تولید شده است به همین دلیل در برابر عواملی مانند تغییرات جوی، رطوبت، خوردگی و... بسیار مقاوم است؛ این مدل فیلتر استخرهای روباز تا حجم 40 متر مکعب را نیز می‌تواند پوشش دهد. 

 

 

3. فیلتر شنی MVF27 

به عنوان یکی دیگر از پرتقاضاترین فیلترهای استخری می‌توان به فیلتر شنی ایمکس mvf27 اشاره کرد؛ این فیلتر ظرفیت تصفیه استخرهای سر باز تا حجم ۱۰۰ متر معکب و استخرهای سرپوشیده تا ۸۰ متر مکعب را دارد؛ جنس این پمپ از پلی‌اتیلن سنگین HDPE بوده و مجهز به شیر شش حالته است.

 

 

روش نصب فیلتر شنی استخر

اکنون که تا حدودی با چیستی فیلتر شنی استخر، طرز کار و برخی از مدل‌های آن آشنا شدیم بهتر است اطلاعاتی نیز در مورد روش نصب آن داشته باشیم.

در ابتدا باید گفت که نصب فیلتر شنی استخر نیازمند دانش و مهارت است و نمی‌توان بدون تجربه و آگاهی اقدام به نصب آن کرد؛ در هر حال نصب فیلتر شنی و نکات مربوط به آن را می‌توان طبق مراحل زیر شرح داد.

• محل نصب

در اولین قدم باید محل نصب فیلتر شنی را انتخاب کنید؛ مکان مناسب نصب فیلتر باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

1. صاف و تراز بودن محل نصب

2. مستحکم و مقاوم بودن سطح زیر فیلتر

3. نزدیک بودن به استخر، سیستم لوله‌کشی، پریز برق و...

4. تا جای ممکن در امان از عوامل نامطلوب محیطی و...

• استقرار فیلتر

پس از تعیین محل نصب، باید پایه فیلتر قرار داده شود و فیلتر به خوبی روی آن مستقر شود.

• نصب اتصالات

پس از استقرار فیلتر و اطمینان از ایمن بودن آن نوبت وصل کردن اتصالات است؛ در این مرحله باید لوله‌های ورودی را به پمپ تصفیه و لوله‌های خروجی را به استخر وصل کنید؛ برای محکم بودن اتصالات می‌توانید از بست‌های مناسب استفاده کنید.

• نصب شیرها

پس از برقراری اتصالات وقت آن است که شیرهای ورودی و خروجی را با دقت و در جای درست خود بر روی فیلتر شنی وصل کرده و از عدم نشتی شیرها اطمینان حاصل کنید.

• شن ریزی

پس برقرار شیرها، وقت آن است که بستر مخزن را شن ریزی کنید؛ در این مرحله ابتدا باید بدانید که براساس مدل فیلتر، نوع پمپ و شرایط استخر چه نوع سیلیسی، با چه ترکیبی و به چه اندازه‌ای نیاز دارید.

پر کردن بستر فیلتر شنی با شن، نیازمند داشتن اطلاعات تخصصی است؛ چراکه باید ترتیب لایه‌ها و نوع ترکیب سیلیس با دیگر مواد مکمل به درستی رعایت شود.

• راه اندازی

پس از اضافه کردن سیلیس، دریچه فیلتر را ببندید؛ بار دیگر اتصالات را چک کرده، شیر را روی حالت فیلتر قرار داده، پمپ را روشن کنید و اجازه دهید مخزن پر شود؛ در پایان نیز عدم وجود نشتی را چک کنید.

 

 

 

نکات مهم در مورد انتخاب و نصب فیلتر شنی استخر

همانطور که گفتیم فیلترهای شنی از جنبه‌های مختلف قابل تقسیم‌بندی هستند و انواع بسیار مختلفی دارند؛ این تنوع باعث شده است که از نظر کارکرد، مناسب استفاده در استخرهایی با شرایط مختلف باشند.

بنابراین نمی‌توان هر نوع فیلتری را برای هر پمپ و استخری استفاده کرد؛ ازاین‌رو هنگام انتخاب پمپ فیلتر شنی استخر باید به نکات زیر توجه شود.

• جنس فیلتر شنی باید با شرایط محیطی حاکم بر محل استخر در تناسب باشد.

• مدل فیلتر شنی باید با مدل پمپ در تناسب باشد.

• فیلتر شنی از نظر ظرفیت، قدرت، سایز و مشخصات فنی باید با حجم استخر، کیفیت آب، میزان استفاده از استخر، مدل پمپ و... تناسب داشته باشد.

• تجهیزات جانبی، امکانات و متعلقات فیلتر شنی باید با مدل فیلتر تناسب داشته باشند.

• در انتخاب فیلتر باید به فضایی که برای نصب آن در اختیار است توجه شود

• توجه به کاربری استخر در انتخاب فیلتر (در استخرهای بزرگ و پرتردد به فیلترهای قوی با ظرفیت بالا احتیاج است درحالی که در استخرهای کوچک خصوصی از فیلترهایی با ظرفیت پایین نیز می‌توان استفاده کرد)

• در استخرهای شلوغ با فعالیت‌های تفریحی پرشور به فیلتر شنی‌هایی با سرعت فیلتراسیون بالاتر احتیاج دارید و...

راهنمای خرید فیلتر شنی تصفیه استخر

امروزه بسیاری از واحد‌های شخصی و عمومی مجهز به استخر هستند و بدون استثنا هر استخری نیازمند سیستم تصفیه است؛ فیلترهای شنی نیز بیشترین استفاده را در سیستم تصفیه استخرها دارند.

بنابراین با گسترش استفاده از استخرها، تنوع فیلترهای شنی نیز درحال افزایش است تا بتوانند نیاز استخرهایی با شرایط مختلف را پوشش دهند.

بنابراین این فیلترها امروزه تحت عنوان برندهای مختلف و با کیفیت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و نمی‌توان به هر برند و مرکز فروشی در این زمینه اعتماد کرد.

شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی برند شناخته‌شده ایمکس در ایران یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع فیلتر شنی استخر است.

این برند مدل‌های بسیار مختلفی از فیلتر شنی را باکیفیت تضمینی، ضمانت پس از خرید و به قیمت اصلی عرضه کرده و فرصت یک خرید امن، اقتصادی و راحت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

جمع بندی

شما به عنوان یک مصرف‌کننده غیرمتخصص نیاز دارید که پیش از خرید فیلتر شنی استخر، اطلاعات تخصصی را کسب کنید تا بتوانید مدل مناسب این فیلتر را با شرایط استخر خود تهیه کنید.

شرکت ایمکس به عنوان یک مجموعه حرفه‌ای جدا از رفتار متعهدانه و خدمات پس از فروش، شما را از یک مشاوره تخصصی پیش از خرید بهره‌مند می‌کنند تا بتوانید باتوجه به فاکتورهای مختلف بهترین انتخاب را داشته باشید.

به این منظور کافی است از طریق شماره تلفن‌های موجود؛ با مشاوران مجرب و تیم پشتیبانی متخصص شرکت ایمکس تماس برقرار کرده و مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *