دسته‌بندی نشده

تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی

تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی استخر

تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی استخر بسیار سوال می شود. زیرا این دو جز رایج ترین فیلترهای در سیستم تصفیه استخر و جکوزی هستند. با بررسی و مقایسه فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی، انتخاب مدل مناسب ساده تر می شود. در این مطلب به طور کامل به تعاریف یک می پردازیم.

استفاده از فیلتر شنی به گذشته های دور برمی گردد. زیرا این مدل فیلتر یکی از قدیمی ترین و رایج ترین فیلترها برای تصفیه آب استخر است. اما مدل کارتریجی کمی جدیدتر است و نسبت به مدل شنی براساس فناوری جدید ساخته می شود.

فیلتر شنی چیست؟

فیلتر شنی از متریال های مختلف مانند فولاد، فایبرگلاس و بتن ساخته می شود. برای ارتقا عملکرد آن از پوشش اپوکسی برای آب بندی مخازن استفاده کردند. این ابزار می تواند ذرات معلق در آب تا اندازه 50 میکرون را حذف کند و استفاده از آن در صنایع مختلف همچون آب و فاضلاب به چشم می خورد.

فیلترهای شنی در مدل ها و متریال های مختلف در بازار موجود است که رایج ترین آن ها عبارتند از : فیلتر شنی گالوانیزه، افقی، عمودی و ایستاده … .

فیلتر کارتریج چیست؟

فیلتر کارتریج که با نام های دیگر فیلتر میکرونی یا فیلتر نخ تابیده نیز شناخته می شود، یکی دیگر از ابزارهای موجود در بازار برای تصفیه است. این محصول مواد معلق موجود در سیال به اندازه کمتر 100 ppm  را از بین می برد. استفاده از آن در سیستم تصفیه موجب شفاف سازی آب می شود و برخلاف فیلتر شنی، ذرات ریز معلق را به دام می اندازد. در حالی که ذرات درشت همچنان باقی می مانند.

مقایسه فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی

یکی از مهم ترین تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی استخر، متنوع بودن فیلتر شنی است. این فیلتر در اندازه و ظرفیت های مختلف تولید می شود و بیشتر برای تهیه و تصفیه مقدار اندکی آب کاربرد دارد. برای مثال، فیلترهای شنی در سیستم تصفیه آب منازل و آپارتمان های مسکونی و فضای اداری کوچک حضور پررنگی دارد. اما فیلتر کارتریجی برای تامین آب مورد استفاده استخرهای بزرگ به کار می رود.

اندازه ذرات قابل فیلتر

یکی از موضوعات مهمی که در انتخاب فیلتر شنی و کارتریجی مطرح می شود، اندازه ذرات است. فیلترهای شنی برای از بین بردن ذرات بزرگتر از 15 میکرون طراحی شده اند، در حالی که فیلترهای کارتریجی ذرات معلق با سایز بیشتر 5 میکرون را از آب جداسازی می کند. پس می توان نتیجه گرفت، فیلترهای کارتریجی با توان حدود سه برابر بیشتر می تواند کدر بودن آب استخر را نابود کنند.

حداکثر ظرفیت آبدهی

فیلترهای کارتریجی با سایز و ابعاد مشابه فیلترهای شنی می توانند ظرفیتی بیشتری ارائه دهند. حتی نمونه های کوچک کارتریجی عملکرد عالی دارند. پس هنگام خرید فیلترهای کارتریجی نیازی نیست نسبت به ظرفیت آبدهی نگران باشید. البته این موضوع هنگام خرید پمپ استخری اهمیت پیدا می کند. اگر بنا باشد از پمپ فیلتر شنی برای استخر استفاده کنید، باید به فکر ظرفیت و ابعاد بزرگ تر باشید و هزینه بیشتری بپردازید.

افت فشار

افت فشار فیلترهای شنی نسبت به فیلترهای کارتریجی با ظرفیت یکسان بسیار بیشتر است. زیرا ستون داخل فیلتر و شیرهای چند راهه در کنار و بالای فیلتر، موجب افت فشار زیادی در هنگام تصفیه آب می شود. پمپ های دارای شیرهای چند راهه نسبت به شیرهای دو حالته off و on با افت فشار بیشتر مواجه می شوند. زیرا جریان آب را به زوایای مختلف تغییر می دهند.

نگهداری

هر دو فیلتر نیاز به نگهداری و شستشو به موقع دارند. اما ممکن است بازه زمانی آن ها متفاوت باشد. برای فیلترهای شنی باید هر چند وقت یکبار بک واش انجام شود. طی این فرآیند، مسیر ورود و خروجی برعکس شده و با باز شدن لایه های سیلیس، ذرات و آلودگی های فیلتر بیرون می آید. انجام این عملیات هر 7 الی 14 روز یک بار توصیه می شود. در صورت آلودگی بیشتر استخر در برخی فصول بهتر است انجام این کار زودتر انجام شود.

شستشوی فیلترهای کارتریج نیز زمانی مشخص می شود که فشار فیلتر نسبت به زمان بعد از شستشو psi 7 افزایش یافته باشد. معمولا بازه زمانی فیلترهای کارتریجی نسبت به مدل های شنی بیشتر است.

هزینه

فیلتر شنی یکی از انتخاب های مقرون به صرفه است. به همین خاطر هنوز برای تصفیه آب استخر استفاده می شود. در حالی که فیلتر کارتریجی قیمت حدود 3 الی 4 برابر دارد. در کنار هزینه خرید، هزینه های دیگر در رابطه با نگهداری و تعمیر این دو دستگاه وجود دارد. فیلتر شنی فیلتر مقاوم است و طول عمر بالایی دارد. اما کارتریج فیلترهای کارتریجی باید هر 3 الی 5 سال تعویض شود.

مزایای فیلتر شنی و کارتریجی

حال که با تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی استخر آشنا شدید، مزایای هر یک را به طور جداگانه بررسی می کنیم.

مزایای فیلتر شنی:

  • تصفیه آب استخرها
  • فیلتراسیون آب برگشتی
  • مورد استفاده در صنایع مختلف
  • قابل استفاده برای تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی
  • هزینه اولیه کم
  • طول عمر بالا

معایب فیلتر شنی:

  • محدودیت ظرفیت آبدهی
  • افزایش حجم
  • اشغال فضای زیاد
  • هدر رفتگی آب به دلیل بک واش
  • مشکلات زیست محیطی به دلیل خروج آب بک واش

مزایای فیلتر کارتریجی:

  • داشتن شیر تخلیه
  • حجم کمتر نسبت به فیلتر شنی
  • مقاومت در برابر خوردگی
  • طراحی مناسب
  • ظرفیت آبدهی بالا
  • قدرت سه برابری

معایب فیلتر کارتریجی:

  • هزینه بالا
  • گران بودن فیلترها هنگام تعویض

فیلتر شنی بهتر است یا کارتریجی؟

انتخاب هر دو مدل فیلتر با توجه به مدل، اندازه و ظرفیت آن ها انجام می شود. با توجه به حجم آب استخر، میزان استفاده از آن و نوع پمپ می توان فیلتر مناسب را انتخاب کرد. در ادامه به انتخاب دقیق تر هر کدام از این فیلترها می پردازیم:

خرید فیلتر شنی استخر

برای انتخا فیلتر شنی مناسب باید به میزان ظرفیت آبدهی آن دقت کنید. این ویژگی با ظرفیت آبدهی پمپ استخر مرتبط است. معمولا در جدول محصولات می توانید ظرفیت ها و قدرت های فیلتر شنی را مشاهده و گزینه مناسب را برای استخر انتخاب کنید.

خرید فیلتر کارتریجی استخر

برای خرید فیلتر کارتریجی نیازی نیست نسبت به ظرفیت آبدهی آن حساسیت نشان دهید. زیرا ظرفیت آن در رده های بالا قرار دارد. تنها در مواردی اهمیت پیدا می کند که سایز پمپ نسبت به فیلتر خیلی بیشتر باشد. موضوع دیگری که باید در انتخاب فیلتر کارتریجی در نظر گرفته شود، سطح موثر فیلتراسیون است. این ویژگی سایز فیلتر را مشخص می کند و بر حسب فوت مربع است. هر چه سطح فیلتراسیون بیشتر، بازه زمانی تمیز کردن فیلتر بیشتر می شود. در نتیجه عملکرد پمپ در تمیز کردن فیلتر آن بهبود می بخشد.

کلام آخر

در تفاوت پمپ شنی و کارتریجی به این نتیجه می رسیم که هر دو مدل مناسب هستند. تنها باید در شرایط مناسب شان خریداری شوند. همچنین توان و بودجه در دست داشته می تواند نوع پمپ را مشخص کند.

14 نظر در “تفاوت فیلتر شنی و فیلتر کارتریجی

  1. وحید موسوی گفت:

    انواع فیلتر شنی ها شامل چه فیلتر هایی میشوند ؟

    1. Emaux گفت:

      فیلتر شنی فایبر گلاس
      فیلتر شنی گالوانیزه
      فیلتر شنی فلزی

  2. محمد عرب گفت:

    این فیلتر ها برای چه متراژی مناسب هستند؟

  3. طاهر کاظمی گفت:

    مزایای فیلتر کارتریجی برای کنترل آب استخر چیست ؟

    1. Emaux گفت:

      فیلتر کارتریجی استخر ایمکس سری CF در اندازه‌ها و سرعت‌های جریان متفاوتی موجود است تا با ظرفیت‌های مختلف استخر یا اسپا سازگار باشد. بسته به فضای موجود می توان آن را به صورت افقی یا عمودی نصب کرد. همچنین می توان آن را به سایر محصولات Emaux مانند پمپ ها، بخاری ها، کلریناتورهای نمک و … متصل کرد تا یک سیستم کامل استخر یا اسپا ایجاد کند.

  4. سمیرا تاجیک گفت:

    استاندارد های این فیلتر شنی ها چیست ؟

    1. Emaux گفت:

      این ویژگی ها تعیین کننده استاندارد های فیلتر شنی ها هستند .
      حداقل قطر نازل‌ها
      میزان تنش کمینه و بیشینه در مخزن
      ضخامت بدنه مخزن تحت فشار داخلی
      ضخامت بدنه مخزن تحت فشار خارجی
      مقاومت حلقه‌ای مخزن تحت فشار داخلی
      اتصالات و نازل و بوشن به بدنه و پوسته مخزن

  5. Extended Opportunity گفت:

    فیلتر کارتریجی cf200 تا چه دمایی را پشتیبانی میکند ؟

    1. Emaux گفت:

      حداکثر دما 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت)

  6. مهدی طباطبایی گفت:

    استاندارد ها و شاخص های مهم در طراحی فیلتر شنی چه مواردی هستند ؟

    1. Emaux گفت:

      ظرفیت فیلتر
      مساحت بستر
      نوع و اندازه دانه‌های سیلیس
      جنس بدنه مخزن (محفظه سیلیس)
      ساختار دستگاه (عمودی یا افقی بودن آن)

  7. محمد عربی گفت:

    سلام و وقت به خیر .
    بزرگترین سایز این فیلتر شنی کدام است ؟

    1. Emaux گفت:

      شما کاربر گرامی به صورت مادملعمر میتوانید از این فلیتر های شنی استخری استفاده کنید . و به میزان گارانتی و پس از گارانتی هم متخصصان ما در خدمت شما هستند .

    2. Emaux گفت:

      این فیلتر ها تا استخر های بزرگ را پشتیبانی میکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *