دسته‌بندی نشده

بک واش تصفیه استخر

بک واش تصفیه استخر

استخر یکی از فضاهایی است که نیازمند سیستم تصفیه است و به تبع آن بک واش تصفیه استخر یکی از اقدامات مهم و ضروری در این زمینه است.

پیش از هر چیزی باید بدانیم که بک واش به فرآیند شست‌وشوی معکوسی گفته می‌شود که هدف آن تمیز کردن فیلترهای سیستم تصفیه است.

سیستم تصفیه استخر می‌تواند انواع مختلفی ازجمله تصفیه‌های فیلتر شنی، فیلتر کارتریجی و فیلتر دیاتومه داشته باشد که بستر فیلتر آن‌ها به ترتیب سیلیسی، الیاف کارتریجی و خاک دیاتومه است.

اگرچه فیلتر شنی کاربردی‌ترین و متادول‌ترین نوع سیستم تصفیه در استخرها است اما بطور کل فرقی ندارد چراکه هر نوع فیلتری در نهایت نیازمند فرآیند بک واش است.

در واقع تنها در صورتی می‌توانید از کنار بک واش تصفیه استخر به سادگی عبور کنید که کلا قصد استفاده از استخر و سیستم تصفیه آن را نداشته باشید.

هرچقدر که کیفیت آب استخر نیز بالا باشد در نهایت حاوی مقادیری ناخالصی به شکل ذرات معلق جامد، املاح و... است که در طول زمان در بستر فیلترها به دام افتاده و تجمع پیدا می‌کنند.

 

 

روش بک واش تصفیه استخر

همانطور که گفتیم فرقی نمی‌کند که استخر شما از چه نوع سیستم تصفیه‌ای برخوردار است چراکه در بلندمدت حتما باید بطور متناوب و منظم آن را بک واش کنید؛ روش یا فرآیند بک واش طبق مراحل زیر انجام می‌شود.

1. در قدم اول حتما باید پمپ استخر را خاموش کنید؛ این کار برای جلوگیری از آسیب به فیلتر ضروری است.

2. محل شیرهای بک واش و فیلتراسیون را که معمولا هردو در نزدیکی فیلتر هستند را پیدا کنید.

3. شیرهای مربوط به فیلتراسیون را ببندید و حالت فیلتر سیستم را خاموش کنید.

4. شیرهای مربوط به بک واش را وصل و فیلتر را روی حالت بک واش قرار دهید.

5. شیرهای خروجی را به سیستم فاضلاب متصل کرده یا آن را درون یک سطل قرار دهید تا آب آلوده حاصل از بک واش در آن جمع شود.

6. پس از اطمینان از اتصالات، پمپ را روشن و بک واش را شروع کنید؛ بک واش باید بطور معمول ۵ تا ۱۵ دقیقه ادامه داشته باشد.

7. پس از اینکه آب خروجی از فرآیند بک واش شفاف و تمیز شد سیستم را روی حالت شست‌وشو (fishing) قرار دهید تا فیلتر کاملا شسته شود.

8. پس از پایان این مراحل شیر بک واش را بسته و شیر فیلتر را مجدد وصل کنید؛ سپس پمپ را از حالت بک واش به حالت فیلتراسیون برگردانید.

9. اکنون می‌توانید مجددا پمپ را راه‌اندازی کنید تا سیستم تصفیه استخر به فعالیت خود ادامه دهد.

پس از پایان بک واش بهتر است که گیج فشار سیستم تصفیه دقت کنید تا مطمئن شوید فرآیند بک واش به خوبی صورت گرفته است.

از طرفی باتوجه به نوع بک واش سیستم تصفیه مراحل بک واش نیز ممکن از نظر جزئیات مقداری متفاوت باشد اما فرآیند کلی آن مطابق مراحل فوق است.

 

انواع بک واش مناسب تصفیه استخر

سیستم‌های بک واش از نظر عملکرد، ظرفیت، قدرت و... انواع مختلفی دارند که متداول‌ترین روش تقسیم‌بندی آن‌ها براساس عملکرد بک واش است؛ به این ترتیب انواع بک واش استخر شامل موارد زیر است.

1. بک واش دستی

فرآیند بک واش شامل وصل کردن لوله‌ها و شیرها، خاموش کردن حالت فیلتر و روش کردن حالت بک واش، پایان دادن به فرآیند و... توسط اپراتور و به شکل دستی انجام می‌شود.

2. بک واش نیمه اتومات

در این نوع سیستم برخی مراحل توسط اپراتور پیش می‌رود و برخی مراحل نیز به شکل اتومات انجام می‌شود.

3. بک واش اتومات

در این نوع بک واش تمام فرآیند و مراحل بک واش به شکل آماده و اتومات صورت می‌گیرد و هیچ دخالت دستی در آن وجود ندارند؛ امروزه اکثر سیستم‌های تصفیه مدرن به شکل پیش‌ساخته به بک واش اتومات مجهز هستند.

هر یک از بک واش‌های ذکرشده در نوع خود از مزایا و معایب خاص خود برخوردار هستند به همین دلیل هنوز هم بسیاری از استخرها به سیستم بک واش دستی مجهز هستند.

در واقع شما باید ببینید براساس شرایط استخر، حجم آب مصرفی، میزان استفاده از سیستم تصفیه، نوع سیستم تصفیه و... چه نوع بک واشی مناسب‌تر است.

اهمیت بکش واش تصفیه استخر و مزایای آن

بدون وجود سیستم تصفیه، آب استخر شما نهایت تا چند روز شفاف و تمیز است و به مرور دچار آلودگی‌ها مختلف می‌شود؛ ازطرفی فرآیند فیلتراسیون تنها روش حفظ کیفیت آب استخر نیست.

در واقع زمانی که بستر فیلتر سیستم تصفیه از تجمع رسوبات، جلبک، آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها اشباع شود نمی‌تواند بیش از ظرفیت خود آب را تصفیه کند و به این ترتیب بازده تصفیه به شکل چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

نتیجه چنین شرایطی این است که حتی با وجود روشن بودن سیستم تصفیه به مرور شاهد کدر شدن فیلتر، بوی نامطبوع و در مجموع پایین آمد کیفیت آب استخر خواهید شد.

ادامه این حالت نتنها سلامت افرادی که از استخر استفاده می‌کنند را به خطر می‌اندازد بلکه با گذشت زمان به فیلتر و سیستم تصفیه خسارت وارد می‌کند؛ بنابراین مزایای بک واش تصفیه استخر را می‌توان شامل موارد زیر دانست.

• تمیز شدن بستر فیلتر از تمام آلودگی‌های حاصل از فرآیند فیلتراسیون آب

• افزایش طول عمر مفید فیلتر و کاهش هزینه‌های تعمیر و تعویض

• جلوگیری انسداد و وارد شدن خسارت به فیلتر، لوله‌ها و سیستم تصفیه

• حفظ بازده فیلتر و کیفیت سیستم تصفیه

• حفظ کیفیت آب استخر

• تمیز شدن فیلتر از میکروب‌ها و میکرواورگانیزم‌ها و...

 

چگونه بفهمیم زمان بک واش تصفیه استخر است؟

تقریبا برای اکثر افراد کم‌تجربه این سوال وجود دارد که چگونه بفهمیم زمان بک واش تصفیه استخر رسیده یا سیستم تصفیه نیازمند شست‌وشوی معکوس است؟

علائم و فاکتورهای مختلفی وجود دارند که در تشخیص زمان مناسب بک واش فیلتر استخر به شما کمک می‌کنند که اولین آن توجه به کیفیت آب استخر است.

هر زمان که احساس کردید با وجود کار کردن سیستم تصفیه، آب استخر کدر و بی‌کیفیت شده است می‌تواند نشانه عدم عملکرد مطلوب فیلتر باشد که نیازمند بک واش است؛ دیگر فاکتورهای قابل توجه در این زمینه شامل موارد زیر هستند.

• پس از بارندگی‌های شدید و طوفان

• پس از کاهش فشار آب خروجی از نازل‌های استخر

• در صورتی که آب ورودی استخر از کیفیت پایینی برخوردار باشد بازه زمانی بک واش کاهش پیدا می‌کند

• استفاده مداوم از استخر و کارکرد مداوم سیستم تصفیه

• زمانی که گیج فشار در سیستم‌های فیلتر شنی به psi10 یا در سیستم‌های تصفیه دیاتومه بین ۵ تا ۱۰ را نشان دهد.

• همچنین در سیستم‌های مجهز به تایمر زمان مناسب بک واش تصفیه باتوجه به تایمر قابل تشخیص است.

• در یک قاعده کلی زمانی که به مدت ۸ تا ۱۰ ساعت از استخر استفاده شود سیستم نیازمند بک واش خواهد بود.

دقت داشته باشید که بک واش بیش‌ازحد سیستم تصفیه نیز ممکن است باعث آسیب به فیلتر و بستر آن شود.

نکات مهم در انتخاب بک واش استخر

باید درنظر داشته باشید که اگر سیستم تصفیه شما مجهز به بک واش نباشد باید بک واش مناسب با آن را به شکل مجزا تهیه کرده و روی آن نصب کنید.

انتخاب بک واش نباید به شکل خودسرانه و بدون درنظر گرفتن شرایط استخر، نوع سیستم تصفیه، ظرفیت و... آن باشد؛ در واقع شما باید باتوجه به استخر و نوع پمپ و فیلتر آن یک انتخاب تخصصی داشته باشید.

ازطرفی تجهیزات بک واش باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند و از هرنظر مطابق با استانداردهای مطرح باشند؛ ازاین‌رو بهتر است بک واش را حتما از برندهای بنام و مراکز معتبر فروش تهیه کنید.

 

راهنمای خرید بک واش استخر

همانطور که گفتیم بخشی از کیفیت آب استخر و عملکرد مطلوب سیستم تصفیه به بک واش منظم و متناوب آن بستگی دارد و کیفیت سیستم بک واش تضمین‌کننده کیفیت فرآیند بک واش خواهد بود.

باتوجه به تنوع برندها و تعدد مراکز فروش در این زمینه، انتخاب برند و مرکز فروش مناسب برای مشتریان یک چالش است چراکه افراد سودجوی بسیاری نیز درحال عرضه تجهیزات تقلبی و بی‌کیفت هستند.

در این میان ایمکس همان مجموعه و برندی است که با آسودگی خاطر می‌توانید به آن اعتماد کنید؛ شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند در ایران دارای چندین سال سابقه حرفه‌ای است.

ایمکس می‌تواند در زمینه خرید انواع بک واش و دیگر تجهیزات استخر ازجمله پمپ‌های مختلف، تجهیزات گرمایشی استخر، پله، جاروی رباتیک استخر و... به شما کمک کند.

این مجموعه نتنها در خرید بک واش تصفیه استخر باکیفیت بالا، ضمانت کالا و قیمت مناسب به شما کمک می‌کند بلکه مشتریان خود را از مشاوره پیش از خرید و خدمات پس از خرید بهره‌مند می‌کند.

به این منظور شما می‌توانید از طریق شماره تماس و دیگر لینک‌های ارتباطی با تیم پشتیبانی مجرب مجموعه ایمکس ارتباط برقرار کرده و یک خرید تضمینی را از این نمایندگی معتبر تجربه کنید.

جمع بندی

بک واش سیستم‌های تصفیه استخر فرآیندی است که بخشی از طول عمر فیلتر، بازده سیستم تصفیه و سلامت آب استخر به آن بستگی دارد و بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارات جدی در پی داشته باشد.

البته در اغلب موارد لازم است که شما همزمان با بک واش سیستم تصفیه یکسری اقدامات دیگر مانند کنترل کلر، ph و... را نیز انجام دهید؛ با این اوصاف شما در این زمینه نیازمند اطلاعات تخصصی و مهارت لازم هستید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *