دسته‌بندی نشده

محاسبه فیلتر شنی برای استخر

نحوه محاسبه فیلتر شنی برای استخر

برای اکثر افرادی که قصد خرید فیلتر شنی را دارند، نحوه محاسبه فیلتر شنی برای استخر یک چالش است؛ البته این چالش تقریبا بین تمام افراد غیرمتخصص در این زمینه مشترک است.

همانطور که می‌دانید فیلترهای شنی، کاربردی‌ترین و متداول‌ترین نوع فیلتر در سیستم تصفیه استخرها هستند؛ این فیلترها می‌توانند استخر بزرگ و کوچک، خانگی و عمومی، تفریحی، درمانی یا صنعتی، شلوغ یا کم‌استفاده را به خوبی پوشش دهند.

اما این فیلترها از نظر جنس، مدل، سایز، ظرفیت، توان آبدهی، عملکرد و... انواع مختلفی دارند که این مسئله انتخاب فیلتر مناسب برای استخر را به یک چالش تبدیل کرده است.

برای اینکه بتوانید یک فیلتر شنی مناسب و کارآمد را انتخاب کنید نیاز به محاسبه یکسری فاکتورها دارید که در ادامه سعی کرده‌ایم محاسبات مهم در این زمینه را توضیح دهیم.

 

 

محاسبه حجم استخر

اولین فاکتوری که پیش از خرید فیلتر شنی باید مورد محاسبه قرار بگیرد حجم استخر است؛ فرقی نمی‌کند که استخر موردنظر شما چه کاربری یا شرایطی دارد؛ درهرحال محاسبه حجم آن برای انتخاب فیلتری با ظرفیت مناسب ضروری است.

بطور معمول استخرها به شکل مستطیلی یا اشکال هندسی هستند که نحوه محاسبه حجم اشکال هندسی نیز فرمول ثابت خود را دارد؛ بطور مثال برای استخرهای مستطیلی حجم استخر به شکل زیر محاسبه می‌شود.

عمق*عرض*طول=حجم استخر

 

محاسبه نرخ گردش آب

فاکتور مهم دیگری که در محاسبه یا انتخاب یک فیلتر شنی مناسب برای استخر باید به آن توجه داشته باشید نرخ گردش آب است؛ منظور از نرخ گردش آب مدت زمانی است که طول می‌کشد تا تمام حجم آب استخر از فیلتر تصفیه عبور کند.

بطور کلی استاندارد گردش آب در طول شبانه‌روز حداقل ۲ بار است؛ به عبارت دیگر، کل آب استخر در طول ۲۴ ساعت، حداقل ۲ بار باید از فیلتر عبور کند تا به خوبی تصفیه شود؛ زمان تعویض آب نیز در استخرهای مختلف، متفاوت است و می‌توان جدول زیر را برای آن تعریف کرد.

 

 

در محاسبه نرخ گردش مناسب یک فیلتر نیز دو عامل حجم استخر و زمان تعویض آن مهم هستند؛ برای مثال نرخ گردش در یک استخر خصوصی روباز به حجم ۶۰ لیتر به شکل زیر محاسبه می‌شود.

 

زمان تعویض آب÷حجم استخر=نرخ گردش آب

(مترمکعب برساعت) ۲٠=۴÷۶٠ =نرخ گردش آب

نکته‌ای که دراین‌باره وجود دارد این است که زمان تعیین‌شده برای تعویض یا گردش آب هر استخر به این معنا نیست که در هر بازه‌ای تمام آب استخر از فیلتر عبور خواهد کرد؛ بلکه براساس آزمایش‌ها و تجربه، در هر بازه زمانی بطور میانگین حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آب استخر از فیلتر عبور می‌کند.

بنابراین اگر زمان گردش آب یک استخر بطور مثال ۴ ساعت باشد یعنی در هر شبانه روز ۶ بار آب استخر از فیلتر عبور می‌کند اما بطور طبیعی ممکن است پس از ۷ تا ۸ مرتبه گردش، کل حجم آب استخر تصفیه شود.

 

محاسبه دبی آب استخر

اکنون که با محاسبه دو فاکتور مهم فوق آشنا شدیم می‌توانیم دبی آب استخر بپردازیم چراکه این دو پارامتر پیش‌نیاز محاسبه دبی هستند؛ بنابراین با در دست داشتن حجم آب استخر و نرخ گردش آب، دبی فیلتر موردنیاز برای تصفیه آب استخر را طبق فرمول زیر محاسبه کنید.

  نرخ گردش آب*حجم استخر =دبی آب استخر

مثال: فرض کنید یک استخر مستطیلی به طول 10 متر، عرض 5 متر و عمق 2 متر دارید و می خواهید از نرخ گردش آب 50 درصد استفاده کنید.

مترمکعب۱٠٠=۲×5×۱۰=حجم آب استخر

۱٠٠/(نرخ گردش*حجم آب)=دبی

مترمکعب درساعت ۵٠=۱٠٠/(۵٠٪*۱٠٠)=دبی

با نگاهی به محاسبات فوق می‌توانید بفهمید که نرخ دبی استخر با نرخ گردش استخر رابطه عکس دارد؛ بنابراین هرچقدر که نرخ تصفیه یا گردش استخر بزرگتر باشد در مقابل دبی فیلتر شنی کمتر خواهد شد.

 

محاسبات ظرفیت فیلتر شنی

در جدول مشخصات فنی یا دفترچه هر فیلتر شنی، قطر و ارتفاع فیلتر قید شده است که براساس این دو پارامتر می‌توانید ظرفیت کل فیلتر شنی را به راحتی محاسبه کنید؛ بطور کل در محاسبه دبی فیلتر شنی براساس قطر می‌توانید براساس موارد زیر عمل کنید.

• فیلتر شنی فلزی

به ازای هر ۱۰ فوت (۰.۹۳ مترمربع) از سطح فیلتر شنی، دبی عبوری تقریبا معادل ۲۰ لیتر (۵ گالن) در دقیقه است.

• فیلتر شنی فایبرگلاس

به ازای هر ۱۰ فوت (۰.۹۳ مترمربع) از سطح فیلتر شنی، دبی عبوری تقریبا معادل ۶۰ تا ۷۰ لیتر (۱۵ تا ۲۰ گالن) در دقیقه است.

• ارتفاع فیلتر شنی

ارتفاع فیلترهای شنی بطور میانگین 1.2 (بین ۱ تا ۲.۵) برابر قطر فیلتر است؛ در فیلترهای تصفیه، هرچقدر ارتفاع فیلتر بیشتر باشد ظرفیت فیلتراسیون بالاتر اما سرعت فیلتراسیون کمتر خواهد بود.

 

 

سطح بستر فیلتراسیون

سطح بستر فیلتراسیون فیلتر شنی را می‌توان از تقسیم کردن دبی فیلتر بر سرعت فیلتراسیون به دست آورد؛ سرعت فیلتراسیون در فیلترهای شنی معمولی بطور معمول بین 5 تا ۱۵ و برای فیلترهای شنی تند بین ۳۰ تا ۵۰ متر بر ساعت است.

 

محاسبه دبی براساس سرعت فیلتراسیون و قطر فیلتر

در محاسبه دبی موردنیاز استخر، روش دیگری نیز وجود دارد که براساس سرعت فیلتراسیون، قطر فیلتر و دو پارامتر ثابت دیگر است که فرمول آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

سرعت فیلتراسیون*^2/۴*قطر فیلتر بر حسب مترΠ*=دبی

 

نکات مهم در مورد محاسبه و انتخاب فیلتر شنی برای استخر

• در انتخاب فیلتر شنی برای استخر، علاوه بر محاسبه دقیق پارامترهای فوق باید به فاکتورهایی مانند نوع و ذرات آلاینده استخر، نوع پمپ و سیستم لوله‌کشی و... نیز توجه داشته باشید.

• برای داشتن محاسباتی دقیق‌تر، می‌توانید از جدول‌ها، نمودارها و بروشورهای استانداردی که توسط سازندگان و شرکت‌های ناظر بر تولید این محصولات ارائه می‌شود استفاده کنید.

• محاسبات مربوط به فیلتر شنی باید براساس واحدهای استاندارد و یکسان صورت بگیرد.

• در انتخاب فیلتر شنی مناسب، باید ظرفیت فیلترها را با دبی محاسبه‌شده مقایسه کنید؛ در ضمن توصیه می‌شود فیلتری را انتخاب کنید که ظرفیت حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بیشتر از دبی محاسبه‌شده باشد.

• در محاسبات فوق برای انتخاب فیلتر شنی، شرایطی مانند افت فشار مجاز، پیک بار و... را نیز درنظر داشته باشید.

• در این محاسبات باید به ارتفاع و فاصله فیلتر و پمپ نسبت به استخر دقت داشته باشید و...

در ضمن باید به این مسئله توجه کنید که در انواع فیلتر شنی مختلف، نحوه محاسبه و جزئیات مربوط به طراحی ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد؛ برای مثال محاسبه و طراحی فیلتر شنی تحت فشار با فیلتر معمولی متفاوت است.

 

 

راهنمای خرید فیلتر شنی برای استخر

با نگاهی به توضیحات و محاسبات فوق می‌توانید بفهمید که انتخاب یک فیلتر شنی کارآمد با بازده مطلوب به انجام محاسبات دقیق و طراحی اصولی آن بستگی دارد تا فیلتر بتواند نیاز آبی استخر را باتوجه به شرایط خاصی که دارد برطرف کند.

آنچه مسلم است انجام دقیق این محاسبات، پیدا کردن رابطه معنادار و صحیح بین این محاسبات با مشخصات فنی فیلتر شنی، درنظر گرفتن نکات مهم در انتخاب فیلتر و توجه به ویژگی‌های استخر برای افراد غیرمتخصص دشوار است.

ازاین‌رو بهتر است که انجام این محاسبات و انتخاب یک فیلتر مناسب را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید؛ به این منظور می‌توانید به یک مجموعه یا شرکت معتبر در زمینه تجهیزات استخر مراجعه کنید.

مجموعه ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند؛ دارای سال‌ها فعالیت تخصصی در این زمینه است؛ این شرکت انواع فیلتر شنی استخر را با ضمانت کیفیت، خدمات پیش از فروش و پشتیبانی پس از فروش عرضه می‌کند.

متخصصین این مجموعه باتوجه به شرایط استخر شما، تمامی محاسبات فوق را به شکل حرفه‌ای انجام داده و طی یک مشاوره جامع مناسب‌ترین و پربازده‌ترین فیلتر شنی را به شما پیشنهاد می‌کنند؛ به این منظور کافی است از طریق شماره تلفن با تیم پشتیبانی مجرب شرکت تماس برقرار کنید.

 

انواع فیلتر شنی emaux

برند ایمکس تنوع بی‌نظیری از انواع فیلتری شنی، ازجمله انواع فیلتر شنی تحت فشار افقی و عمودی، فیلترهای معمولی که جزء کاربردی‌ترین فیلترها هستند را عرضه می‌کند؛ در ادامه به تعدادی از بهترین فیلترهای این برند اشاره خواهیم کرد.

 

 

• فیلتر شنی V650PB

فیلتر شنی ایمکس v650pb یکی از بهترین فیلترهای سری V برند ایمکس است که بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس ضدزنگ دارد و نسبت به شرایط نامساعد محیطی بسیار مقاوم است.

این فیلتر مجهز به شیر شش حالته است و ظرفیت دبی آن معادل 15.6 است که ارتفاع آن 95 سانتیمتر و قطر آن 63.5 سانتی متر است و برای استخرهای عمومی و خانگی کاربرد دارد.

 

 

• فیلتر شنی V700

فیلتر شنی ایمکس V700 یکی دیگر از کاربردی‌ترین فیلترهای ایمکس است که بدنه‌ای یکپارچه از جنس FRP تقویت‌شده با سیم‌پیچ دارد و به فشارسنج شیر چندحالته مجهز است که در قسمت بالا یا کنار فیلتر قرار دارد.

توان آبدهی این مدل فیلتر 19.5 است که می‌تواند استخرهای روباز تا حجم 80 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 100 مترمکعب را به خوبی پوشش دهد.

 

 

 

• فیلتر شنی V900

فیلتر شنی ایمکس V900 یکی دیگر از پرفروش‌ترین فیلترهای این برند است بدنه‌ای استاندارد از جنس پلاستیک فشرده HDPE دارد که طراحی خاص بدنه آن نیاز به بک واش فیلتر را کم کرده است.

این مدل فیلتر مجهز به شیر چندحالته، مانومتر، شیر هواگیری و... است؛ دبی این فیلتر 31.2 مترمکعب برساعت است که می‌تواند استخرهای روباز تا حجم 125 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 250 مترمکعب را پوشش دهد. 

 

جمع بندی

آنچه مسلم است فیلترهای شنی بهترین و متادول‌ترین انواع فیلترها برای تصفیه آب استخر هستند؛ تنوع جنس، سایز، ظرفیت و مدل این فیلترها باعث شده است که بتوانند هرنوع استخری را پوشش دهند.

البته عملکرد مطلوب و بازده بالای این فیلترها در صورتی است که با محاسبات دقیق و بررسی جوانب مختلف، مناسب‌ترین فیلتر را از هرنظر با شرایط استخر خود انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *