دسته‌بندی نشده

فیلتر تصفیه آب استخر خانگی

فیلتر تصفیه آب استخر خانگی

امروزه در بین تجهیزات صنعت تصفیه، تقاضا برای فیلتر تصفیه آب استخر خانگی درحال افزایش است؛ چراکه استخر به عنوان یکی از امکانات تفریحی-رفاهی در بسیاری از آپارتمان‌ها، خانه‌های ویلایی، خانه باغ‌های تفریحی و... وجود دارد.

همه ما به خوبی می‌دانیم که کیفیت آب استخر به داشتن یک فیلتر مناسب بستگی داشته و ارتباط مستقیمی با سلامت افراد دارد؛ در واقع فیلترها مهم‌ترین فرآیند سیستم تصفیه یعنی فرآیند فیلتراسیون را انجام می‌دهند.

فیلترهای تصفیه استخر از نظر عملکرد؛ جنس، ظرفیت، مدل و دبی انواع مختلفی دارند که باعث شده استخرهای کوچک خانگی تا استخرهای بزرگ عمومی را پوشش دهند؛ در ادامه به فیلترهای مناسب استخر خانگی مفصلا خواهیم پرداخت.

انواع فیلتر مناسب استخر خانگی

اولین فاکتوری که در این زمینه باید به آن بپردازیم انواع فیلتر استخر است؛ بطور کل در ارتباط با استخرها سه مدل فیلتر بیشترین کاربرد را دارند که در ادامه معرفی خواهیم کرد.

• فیلترهای شنی

فیلترهایی که مخزن آن‌ها با لایه‌های ریز و درشت سیلیس یا شن کوارتز پر شده است؛ سرعت آبدهی (دبی) در این فیلترها (فیلترهای کند و تند) بین 0.05 تا 20 مترمکعب در ساعت است.

این فیلترها از نظر ظرفیت مخزن تنوع بالایی دارند که علاوه‌بر استخرهای خانگی می‌توانند استخرهای بزرگ، عمومی و صنعتی را نیز پوشش دهند؛ جدول ظرفیت این نوع فیلتر به شرح زیر است.

از جدول فوق می‌توانیم بفهمیم که برای استخرهای خانگی باتوجه به مساحت استخر به فیلترهایی با ظرفیت کم تا متوسط نیاز داریم تا از نظر دبی بتوانند حجم آب موردنیاز استخر را تامین کنند.

• فیلترهای کارتریجی

یکی دیگر از فیلترهای قابل استفاده در استخرهای خانگی فیلترهای کارتریجی است؛ بستر تصفیه این فیلترها از الیاف فشرده سلولزی یا پلی‌استری تشکیل شده است.

این فیلترها بازده فیلتراسیون بالایی دارند و ذراتی تا ۵ میکرون را می‌توانند جذب کنند (در برخی مدل‌ها حتی تا 1 میکرون) از نظر ظرفیت نیز برای تصفیه استخرهای خانگی کارآمد هستند.

توان آبدهی این فیلترها به تعداد کارتریج‌ها بستگی دارد و بطور معمول هر کارتریج 10 اینچی دبی معادل 0.05 تا 10 مترمکعب در ساعت است؛ بطور مثال یک فیلتر 3 کارتریجی می‌تواند استخری تا 30 مترمکعب را پوشش دهد.

این فیلترها بازده بالایی دارند اما قیمت بیشتر و هزینه نگهداری بالاتری دارند؛ همچنین کارتریج آن‌ها باید به صورت دوره‌ای تعویض شود.

• فیلترهای دیاتومه ای

فیلترهای دیاتومه‌ای نیز یکی از فیلترهای مورد استفاده در تصفیه آب استخرها هستند که بستر آن‌ها از یک لایه ضخیم خاک یا همان پودر دیاتومه، جهت فیلتراسیون ذرات ناخالصی تشکیل شده است.

فیلترهای دیاتومه بیشترین قدرت تصفیه را دارند و ذراتی تا 1 میکرون نیز جذب می‌کنند؛ این فیلترها در ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند و استخرهای کوچک تا بزرگ را پوشش می‌دهند.

آبدهی فیلترهای دیاتومه نیز به ازای هر مترمربع حدود 1 تا 5 مترمکعب در ساعت است؛ البته این فیلترها گران، دارای هزینه نگهداری بالا، نیازمند نصب تخصصی و... هستند، بنابراین برای استخرهای خانگی لوکس و ویژه مناسب هستند.

نکات مهم در انتخاب فیلتر تصفیه استخر خانگی

استخرهای خانگی فضایی محبوب برای تمام افراد جهت سرگرمی، ورزش، ریلکس کردن و حتی برخی درمان‌های مختلف است؛ بنابراین در انتخاب فیلتر مناسب آن‌ها باید به نکات مختلفی ازجمله موارد زیر توجه داشته باشید.

• هرچقدر که مساحت استخر خانگی بزرگ‌تر باشد به فیلتری با ظرفیت مخزن بیشتر احتیاج دارید.

• برای استخرهای لوکس و حساس فیلترهای دیاتومه می‌توانند انتخاب مناسبی باشند.

• فیلترهای کارتریجی برای استخرهای کوچک تا متوسط مناسب هستند و نگهداری آسانی دارند.

• فیلترهای شنی در کنار بازده مناسب، مقرون‌به‌صرفه هستند و هر حجم استخری را پوشش می‌دهند.

• در انتخاب نوع فیلتر و قدرت آبدهی آن باید روباز یا سرپوشیده بودن استخر توجه کنید.

• میزان آلودگی آب استخر در انتخاب نوع فیلتر آن حائز اهمیت است (برای استخرهایی که آلاینده و آلودگی بیشتر و ریزتری دارند فیلترهای دیاتومه بازده بهتری دارند)

• هرچقدر که میزان استفاده از استخر بیشتر باشد باید از فیلتری با قدرت دبی بالاتر استفاده شود.

• به دلیل تاثیر شرایط جوی و محیطی (طوفان، گردوغبار، وجود درختان و...) بر کیفیت آب استخر، باید به این موارد در انتخاب فیلتر توجه شود و...

باتوجه به نکات فوق می‌توان دریافت که انتخاب فیلتر مناسب برای تصفیه استخر خانگی امری تخصصی است که به ارزیابی نکات مختلفی نیاز دارد.

به این ترتیب بدون دانش تخصصی و اطلاعات کافی، نمی‌توان فیلتر استخر را به شکل خودسرانه انتخاب کرد؛ در این صورت نباید انتظار عملکرد مطلوبی از فیلتر استخر داشته باشید.

نحوه عملکرد فیلتر تصفیه آب استخر خانگی

جزئیات فرآیند فیلتراسیون در سیستم تصفیه آب استخر باتوجه به نوع فیلتر، مدل و امکانات آن، نوع پمپ و مدار تصفیه ممکن است مقداری متفاوت باشد؛ اما روال کلی و نحوه عملکرد این فیلترها را می‌توان به شکل مراحل زیر توضیح داد.

1. در ابتدا پمپ، آب آلوده استخر را به تنهایی یا به کمک تجهیزاتی مانند اسکیمرها مکش می‌کند.

2. آب مکش شده پس از عبور از تجهیزات پیش‌تصفیه (در صورت وجود) ازطریق لوله ورودی به داخل مخزن فیلتر وارد می‌شود.

3. آب با فشار (در فیلترهای تحت فشار) یا به کمک نیروی گرانش (در فیلترهای معمولی) از بستر فیلتر عبور پیدا می‌کند.

4. آلاینده‌ها و آلودگی‌ها در medium یا همان بستر فیلتر (شن، کارتریج یا پودر دیاتومه) به دام می‌افتد.

5. در نهایت آب صاف و شفاف از طریق لوله خروجی از فیلتر به سمت استخر هدایت می‌شود.

نگهداری از فیلتر تصفیه آب استخر خانگی

نگهداری از فیلترها در سیستم تصفیه استخرهای خانگی بسیار مهم است؛ عدم نگهداری درست می‌تواند باعث مسائلی مانند کاهش بازده فیلتر، خراب شدن فیلتر، کاهش عمر مفید فیلتر، ایجاد خسارت به سیستم تصفیه و... شود.

بنابراین شما باید اطلاعات خود را از این تجهیزات بالا ببرید تا بتوانید رفتار فیلتر استخر را تفسیر کرده و آن را عیب‌یابی کنید؛ بنابراین در ارتباط با نگهداری از فیلتر به نکات زیر توجه داشته باشید.

• بطور منظم فیلتر را بک واش کرده یا تمیز کنید.

• بطور متناوب medium فیلتر را تعویض یا شارژ کنید.

• بطور مدام عدم وجود نشتی در فیلتر و اتصالات را چک کنید.

• از قابلیت‌های مختلف فیلتر مطابق با دستورالعمل استفاده کنید.

• از تجهیزات و امکانات کمکی که با نوع و مدل فیلتر تطابق دارند استفاده کنید.

• به ساعات کار فیلتر توجه کنید و هر فرآیندی (بک واش، رینس، گردش و...) تنها تا زمان استاندارد آن ادامه دهید.

مزایای استفاده از فیلتر تصفیه استخر خانگی

برخی از افراد فکر می‌کنند که استخرهای خانگی استفاده خصوصی داشته و در محیط تمیزتری هستند نیازی به فیلتر تصفیه ندارند؛ اما این تصور کاملا اشتباه است.

حتی کوچک‌ترین و کم‌استفاده‌ترین استخرها کم مستعد آلودگی و نیازمند تصفیه مداوم هستند؛ بنابراین استفاده از فیلتر تصفیه در استخرهای خانگی مزایای زیر را دارد.

• آب سالم تر و تمیزتر

فیلترها با حذف جلبک‌ها، باکتری‌ها، آلاینده‌ها و... آبی سالم و تمیز را برای شنا کردن در اختیار شما قرار می‌دهند.

• کاهش مصرف مواد شیمیایی

با وجود فیلترها و قابلیت‌های مختلفی که دارند نیاز به مصرف مواد شیمیایی برای بهبود کیفیت آب کاهش پیدا می‌کند.

• صرفه جویی در وقت، انرژی و زمان

با وجود فیلترهای مجهز، مدرن و باکیفیت نیاز به دخالت دست در فرآیند فیلتراسیون یا تصفیه آب استخر به حداقل می‌رسد؛ بنابراین در وقت، انرژی و زمان شما صرفه‌جویی می‌شود.

• کاهش هزینه

با وجود یک فیلتر باکیفیت، نیاز به تمیز کردن آب استخر به روش‌های سنتی و یا درخواست کمک از تیم‌های خدماتی کاهش پیدا می‌کند و در هزینه تصفیه آب استخر صرفه‌جویی می‌شود.

• حفظ طول عمر مفید تجهیزات

با استفاده از فیلتر تصفیه مناسب، فشار و احتمال آسیب به تجهیزات سیستم تصفیه کاهش پیدا می‌کند و طول عمر مفید آن‌ها حفظ می‌شود.

 

قیمت فیلتر تصفیه آب استخر خانگی

مانند هر محصول، کالا یا تجهیزات دیگری، قیمت فیلتر تصفیه استخر خانگی نیز تحت تاثیر فاکتورهای مختلف است؛ ازجمله این فاکتورها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• نوع فیلتر (شنی، کارتریجی، دیاتومه)

• مدل فیلتر و میزان مدرن و مجهز بودن آن

• دستی، اتومات یا نیمه اتومات بودن فیلتر

• تحت فشار یا معمولی بودن فیلتر

• جنس فیلتر کیفیت ساختاری آن

• برند تولید‌کننده فیلتر و...

جدا از فاکتورهایی که به ویژگی‌های خود فیلتر مربوط است؛ نحوه خرید شما نیز در قیمت نهایی این محصول تاثیرگذار است؛ قطعا در صورت خرید مستقیم از مراکز رسمی فروش و حذف واسطه‌ها، می‌توانید فیلتر موردنظر خود را به قیمت اصلی تهیه کنید.

همچنین با خرید آنلاین، هزینه جانبی مربوط به خرید حضوری برای شما حذف خواهد شد؛ بطور کل در مورد هزینه خرید فیلتر برای استخر خانگی می‌توان به موارد زیر توجه کرد.

• برای استخرهای کوچک (تا 3٠ متر مربع) با بودجه محدود، فیلترهای شنی مناسب هستند.

• برای استخرهای کوچک تا متوسط (30 تا 60 متر مربع) با بودجه متوسط یک فیلتر شنی یا کارتریجی با ظرفیت مناسب می‌توان انتخاب کرد.

• برای استخرهای متوسط تا بزرگ (60 متر مربع به بالا) با بودجه کافی یک فیلتر شنی با ظرفیت بالا انتخاب کنید.

• برای استخرهای متوسط تا بزرگ با آلودگی زیاد و بودجه مناسب یک فیلتر دیاتومه‌ای با ظرفیت بالا انتخاب کنید.

راهنمای خرید فیلتر تصفیه استخر خانگی

همانطور که از مطالب فوق قابل برداشت است، در انتخاب یک فیلتر ایده‌آل برای تصفیه استخر خانگی فاکتورهای مختلفی باید مورد بررسی قرار بگیرند تا فیلتری کارآمد و پربازده متناسب با شرایط استخر انتخاب شود.

ازطرفی امروزه برندهای متنوع و مراکز متعددی درحال تولید و عرضه انواع فیلتر تصفیه استخر هستند و کیفیت فیلترهای موجود در بازار یکسان نیست؛ حتی می‌تواند گفت برخی ای فیلترها از نظر کیفیت درحد استاندارد نیستند.

بنابراین برای خرید یک فیلتر درجه‌یک و تضمینی بهتر است که آن را از برندهای شناخته‌شده و مراکز رسمی فروش تهیه کنید؛ در این راستا مجموعه ایمکس همان مرکزی است که می‌توانید به آن اعتماد کنید.

نمایندگی رسمی ایمکس تمام محصولات این برند ازجمله فیلترهای مناسب تصفیه استخر خانگی را با ضمانت کالا، قیمت اصلی و خدمات پس از فروش ارائه می‌دهد.

برای تجربه یک خرید حرفه‌ای و رضایت‌بخش از برند معتبر ایمکس فقط کافی است که از طریق شماره تماس با مشاوران مجرب این مجموعه تماس برقرار کنید.

فیلترهای تصفیه ایمکس

شرکت ایمکس تنوع بالایی از انواع فیلتر را در سری‌های مختلف ارائه می‌دهد بنابراین محصولات این برند می‌توانند هر نوع استخری را پوشش دهند؛ در ادامه به تعدادی از فیلترهای ایمکس اشاره خواهیم کرد.

• فیلتر شنی NL1400

فیلتر شنی ایمکس NL1400 یکی از بهترین فیلترهای این برند است که بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس تقویت شده با رزین دارد و به شیر چندحالته فوقانی یا جانبی مجهز است.

توان آبدهی این فیلتر 76.8 مترمکعب بر ساعت است که می‌تواند استخرهای روباز تا حجم 300 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 380 مترمکعب را پوشش دهد.

• فیلتر شنی NL1600

فیلتر شنی ایمکس NL1600 یکی دیگر کاربردی‌ترین فیلترهای ایمکس است که بدنه‌ای یکپارچه از پلی‌اتیلن فشرده دارد و در برابر رطوبت، خوردگی و... بسیار مقاوم است.

دبی این فیلتر معادل 102 مترمکعب بر ساعت و مجهز به شیر چند حالته است؛ این فیلتر ظرفیت تامین استخرهای روباز تا حجم 400 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 510 مترمکعب را دارد.

• فیلتر شنی NL1800

فیلتر شنی ایمکس NL1800 نیز یکی دیگر از بهترین فیلترهای این برند است که بدنه‌ای از فایبرگلاس مقاوم و دارای شیر چندحالته فوقانی یا جانبی است.

ظرفیت آبدهی این فیلتر 124.8 است و می‌توان آب موردنیاز استخرهای روباز تا حجم 500 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 620 مترمکعب را پوشش دهد.

جمع بندی

برای لذت بردن از یک استخر خانگی با آب زلال، تمیز و سالم بکار بردن یک فیلتر باکیفیت که از ظرفیت و دبی مناسبی برخوردار باشد امری ضروری است؛ هرچقدر که انتخابی حرفه‌ای، مجهزتر و مدرن‌تر داشته باشید بازده فیلتراسیون بالاتر و راحتی بیشتری را تجربه می‌کنید.

فیلتر شنی‌ ایمکس که از هر لحاظ مورد تایید و طراحی آن براساس استانداردهای روز است می‌تواند نیاز استخر خانگی شما را برطرف کند و با دوام، کارایی راحت، قیمت مناسب و قابلیت‌های مختلف خود رضایت شما را جلب کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *