دسته‌بندی نشده

فیلتر استخر کشاورزی

فیلتر استخر کشاورزی

شاید لازم باشد پیش از پرداختن به فیلتر استخر کشاورزی، توضیح مختصری در مورد استخر کشاورزی داشته باشیم؛ استخر کشاورزی در واقع همان مخزنی است که آب موردنیاز را ذخیره کرده و تصفیه آب در آن اتفاق می‌افتد.

این استخر می‌تواند از بتن، فایبرگلاس و... ساخته شود؛ آبی که از منبع تأمین آب (چاه، رودخانه، دریاچه و...) به دست می‌آید در این استخر ذخیره، تصفیه و حتی می‌تواند از نظر دما کنترل و سپس در اختیار شبکه آبیاری قرار بگیرد.

در کشاورزی و سیستم‌های آبیاری مدرن، اهمیت کیفیت آب آبیاری بسیار جدی‌تر از گذشته است؛ به همین دلیل دیگر مانند گذشته آب را مستقیما از منبع به سمت ارازی، باغات، مراتع، گلخانه‌ها و... هدایت نمی‌کنند.

بنابراین امروزه در تمام استخرهای کشاورزی به دلایل متعددی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد از فیلترهای کشاورزی مناسب استفاده می‌شود.

اهمیت استفاده از فیلتر استخر کشاورزی

امروزه آبیاری به شیوه سنتی در صنعت کشاورزی منسوخ شده است و در اکثر مواقع برای آبرسانی به زمین‌ها، گلخانه‌ها، باغ‌ها و... از سیستم‌های آبیاری مدرن استفاده می‌شود؛ فیلتر تصفیه نیز جزء ثابت استخر کشاورزی است که استفاده از آن به دلایل زیر اهمیت دارد.

• بهبود کیفیت آب

این فیلترها با حذف ذرات ناخالصی و بهبود کیفیت آب، باعث و رشد بهتر گیاهان، افزایش محصولات، سلامت بیشتر محصول و... می‌شوند.

• مصرف بهینه آب

استفاده از فیلتر در استخرهای کشاورزی باعث افزایش راندمان آبیاری و مصرف بهینه آب می‌شود.

• افزایش طول عمر سیستم

فیلترهای تصفیه با حذف مواد شیمیایی، میکرواورگانیزم‌ها، آلاینده‌ها و... از خوردگی و فرسایش شبکه آبرسانی جلوگیری کرده طول عمر سیستم آبیاری را افزایش می‌دهند.

• جلوگیری از انسداد شبکه

فیلتر استخر کشاورزی با حذف ناخالصی‌ها و ذرات جامد و معلق آب، از تجمع این ذرات و انسداد، لوله‌ها، نازل‌ها و... جلوگیری می‌کنند.

• حفظ سلامت محیط زیست

این فیلترها با حذف آلودگی‌ها و آلاینده‌های آب آبیاری، از ورود آن‌ها به خاک و محیط زیست جلوگیری می‌کنند.

• کاهش هزینه‌ها

با استفاده از فیلتر در استخرهای کشاورزی، هزینه تعمیر و تعویض قطعات مختلف مربوط به سیستم آبیاری به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند.

• جلوگیری از ایجاد خسارت

در برخی از مزارع، گلخانه‌ها و حتی شیلات، گیاهان و آبزیانی که پرورش داده می‌شوند بسیار حساس هستند و باید از آب باکیفیت برخوردار باشند؛ با استفاده از فیلتر مناسب استخر کشاورزی، احتمال ایجاد خسارت توسط آب آلوده کاهش پیدا می‌کند.

انواع فیلتر استخر کشاورزی

در مورد استخرهای کشاورزی نیز فیلترهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از نظر عملکرد، جنس، ظرفیت، مدل و... با یکدیگر متفاوت هستند؛ در ادامه متداول‌ترین فیلترهای مورداستفاده در این زمینه را معرفی خواهیم کرد.

• فیلتر شنی

فیلترهای شنی یکی از رایج‌ترین و پربازده‌ترین انواع فیلترها برای استفاده در استخرهای کشاورزی هستند که در بستر خود از لایه‌های ضخیم شن و ماسه برای به دام انداختن ناخالصی‌ها و ذرات معلق استفاده می‌کند.

این فیلترها ظرفیت‌ها و مدل‌های مختلفی دارند که در کنار تصفیه آب خانگی، استخر تفریحی، سیستم‌های تصفیه صنعتی و... در استخرهای کشاورزی نیز کاربرد دارند.

• فیلترهای دیسکی

فیلترهای دیسکی نیز یکی دیگر از فیلترهای رایج در استخرهای کشاورزی است که در بستر خود از دیسک‌های چرخان برای حذف ناخالصی‌ها استفاده می‌کند؛ این نوع فیلتر راندمان بالاتری نسبت به فیلترهای شنی در جذب ذرات ریزتر دارد اما در مقابل قیمت بالاتری نیز دارد.

• فیلترهای کارتریجی

فیلترهای کارتریجی نیز که بستر آن‌ها از الیاف فشرده سلولزی تشکیل شده است از نظر قدرت فیلتراسیون بازده بالایی دارند اما باتوجه به ظرفیت محدودی که دارند برای استخرهای کوچک (بطور مثال سیستم تصفیه گلخانه‌ها) قابل استفاده هستند.

• فیلترهای توری

یکی دیگر از فیلترهایی که در استخرهای کشاورزی می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد فیلترهای توری است؛ بستر این فیلترها از صفحات توری با منافذ ریز برای جذب و جداسازی ذرات استفاده می‌کند؛ این نوع فیلتر نیز از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است اما نیاز به نگهداری بالا و تمیز کردن منظم دارد.

مزایای استفاده از فیلتر شنی برای تصفیه استخر کشاورزی

همانطور که گفتیم در مورد تصفیه استخرهای کشاورزی از فیلترهای مختلفی می‌توان استفاده کرد که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند؛ در این میان فیلترهای شنی بیشترین کاربرد را داشته چراکه دارای مزایای متعددی ازجمله موارد زیر هستند.

• فیلترهای شنی از نظر ظرفیت و توان آبدهی تنوع بسیار زیادی داشته و می‌توانند استخرهایی با حجم کوچک تا بزرگ را پوشش دهند.

• این فیلترها در عین‌حال که قابلیت‌های متنوعی داشته، دارای کاربری راحتی هستند و استفاده از آن برای افراد بسیار راحت است.

• فیلترهای شنی نگهداری آسانی دارند و هزینه نگهداری آن‌ها نیز پایین است.

• در ارتباط با کیفیت آب آبیاری، فیلترهای شنی بازده موردنیاز را دارند.

• این فیلترها با راندمان بالا و قابلیت‌های مختلف خود از ایجاد خسارت به سیستم آبیاری جلوگیری می‌کنند.

• طول عمر فیلترهای شنی حتی در استخرهای کشاورزی و محیط خاص آن بالا است و...

نکات مهم در انتخاب فیلتر استخر کشاورزی

استخرهای کشاورزی نسبت یه استخرهای تفریحی شرایط کاملا متفاوتی دارند؛ بطور کل می‌توان گفت آب این استخرها بیشتر مستعد آلودگی است چراکه آب کشاورزی از منابع آزادی مانند رودخانه، برکه، چاه و... تامین می‌شود.

ازطرفی حجم آبی که این استخرها در زمان‌های خاص (بازه‌های آبیاری) باید تامین کنند بسیار بیشتر است؛ بنابراین انتخاب فیلتر مناسب برای استخر کشاورزی مسئله‌ای حساس است و در این زمینه باید به موارد زیر توجه داشته باشید.

• حجم استخر

شما باید فیلتری را انتخاب کنید که از نظر ظرفیت با حجم استخر کشاورزی در تناسب باشد؛ بطور میانگین برای هر 1000 متر مکعب استخر، به یک فیلتر با ظرفیت 10 تا 15 متر مکعب بر ساعت نیاز دارید.

• حجم آب موردنیاز

باتوجه به هدف موردنظر، شما باید ببینید در بازه‌های آبیاری به چه مقدار آب در ساعت نیاز دارید؛ فیلتر موردنظر باید بتواند از نظر ظرفیت و دبی، آب موردنیاز شبکه آبیاری را تامین کند.

• شرایط سطح تحت کشت

سطح تحت کشت شما ممکن است نسبت به استخر کشاورزی فاصله یا اختلاف ارتفاع قابل توجه داشته باشد؛ بنابراین نوع فیلتر باید با نوع پمپ و شرایط سطح زیر کشت در تناسب باشد.

• نوع آلاینده و آلودگی‌ها

نوع آلاینده‌ها و آلودگی‌های موجود در آب استخر در انتخاب نوع و مدل فیلتر مناسب برای تصفیه آن دارای اهمیت است؛ این آلودگی‌ها می‌توانند به شرح زیر باشند.

• میزان استفاده

شاید لازم باشد در انتخاب نوع و مدل فیلتر به میزان استفاده از استخر کشاورزی نیز توجه داشته باشید.

• نوع گیاه یا محصول

همچنین شما باید ببینید که گیاه یا محصول کشاورزی موردنظر تا چه اندازه نسبت به کیفیت آب آبیاری حساس است و به راندمان یا قدرت فیلتراسیون در انتخاب فیلتر توجه داشته باشید.

فیلتر شنی آبیاری قطره ای

همانطور که می‌دانید امروزه سیستم‌های آبیاری مدرن بسیار مختلفی وجود دارد که آبیاری قطره‌ای یکی از رایج‌ترین و پربازده‌ترین سیستم‌های آبیاری است.

شاید اهمیت استفاده از فیلتر استخر کشاورزی در مورد این روش آبیاری بسیار بیشتر احساس شود؛ چراکه این روش از یک شبکه آبیاری با انشعابات، اتصالات و نازل‌های ظریف برخودار است.

بنابراین تجمع مقدار کمی ناخالصی و آلودگی ممکن است نازل یا مسیر جریان آب آبیاری را مسدود کند؛ بنابراین استفاده از فیلتر شنی مناسب آبیاری قطره‌ای در این زمینه بسیار مهم است.

شما می‌توانید پیش از خرید، برای کسب اطلاعات لازم در مورد قیمت فیلتر شنی آبیاری قطره‌ ای، انواع آن و... ابتدا از یک مشاوره تخصصی کمک بگیرید تا انتخابی بهتر داشته باشید.

قیمت فیلتر تصفیه استخر کشاورزی

مانند دیگر تجهیزات صنعت تصفیه، قیمت فیلترهای مناسب استخر کشاورزی نیز تابع یکسری فاکتورهای مهم است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

• نوع فیلتر؛ شنی، توری، دیسکی و...

• ظرفیت و توان آبدهی فیلتر

• جنس فیلتر

• میزان مدرن و مجهز بودن فیلتر

• مدل فیلتر و داشتن امکانات و قابلیت‌های مختلف

• کیفیت ساختاری فیلتر

• برند تولید‌کننده فیلتر و...

جدا از این موارد، در صورتی که شما بتوانید فیلتر موردنظر خود را از مراکز رسمی فروش، به شکل مستقیم و به روش آنلاین خریداری کنید؛ با حذف مواردی مانند واسطه‌ها، هزینه‌های جانبی خرید حضوری و... قیمت نهایی خرید شما بسیار اقتصادی‌تر خواهد بود.

راهنمای خرید فیلتر تصفیه استخر

تنوع فیلترهای قابل استفاده در استخرهای کشاورزی از هرنظر بسیار بالا است و این مسئله انتخاب را برای افراد غیرمتخصص به یک چالش تبدیل کرده است؛ ازطرفی این محصولات تحت عنوان برندهای مختلف و با کیفیت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند.

بنابراین نمی‌توان در زمینه خرید این فیلترها به شکل خودسرانه عمل کرد؛ به همین دلیل باتوجه به کاربرد مهم و بودجه قابل‌توجه، بسیار مهم است که این فیلترها را از برندهای بنام و مراکز فروش معتبر تهیه کنید.

شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند معروف در ایران، تنوع بالایی از فیلترهای این برند ازجمله فیلترهای استخر کشاورزی را باکیفیت تضمینی عرضه می‌کند.

این مجموعه در کنار امکان خرید آسان، ضمانت کالا، تضمین قیمت و... مشتریان خود را از یک مشاوره تخصصی پیش از خرید بهره‌مند می‌کند تا انتخابی حرفه‌ای داشته باشید؛ به این منظور کافی است از طریق شماره تماس با تیم پشتیبانی مجرب ایمکس تماس برقرار کنید.

بهترین فیلترهای تصفیه ایمکس

همانطور که گفتیم ایمکس تنوع بسیار بالایی از فیلترهای تصفیه در سری‌ها و مدل‌های مختلف را ارائه می‌دهد که هر نوع استخری را از نظر کاربری و حجم پوشش می‌دهد؛ در ادامه به سه مدل از بهترین فیلترهای این برند اشاره خواهیم کرد.

• فیلتر شنی V350

فیلتر شنی ایمکس V350 یکی از کاربردی‌ترین انواع فیلترهای این برند است که بدنه‌ای یکپارچه از پلاستیک فشرده دارد و شیر چندحالته مجهز است.

دبی آن 4.32 مترمکعب بر ساعت است؛ این فیلتر می‌توان استخرهای روباز تا حجم 18 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 35 مترمکعب را پوشش می‌دهد.

• فیلتر شنی V400

فیلتر شنی ایمکس V400 نیز یکی از بهترین فیلترهای ایمکس است که بدنه‌ای از پلی‌اتیلن فشرده دارد که نسبت به رطوبت، خوردگی و شرایط محیطی بسیار مقاوم است.

این فیلتر نیز مجهز به شیر چندحالته و دبی آن معادل 6.48 مترمکعب بر ساعت است که می‌توان استخرهای روباز تا حجم 25 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 30 مترمکعب را پوشش دهد.

• فیلتر شنی V450

فیلتر شنی ایمکس V450 را نیز می‌توان به عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلترهای این برند معرفی کرد که جنس مخزن آن از فایبرگلاس تقویت‌شده با سیم‌پیچ است.

این فیلتر توان آبدهی 8.10 مترمکعب بر ساعت را دارد بنابراین می‌تواند آب موردنیاز استخرهای روباز تا حجم 32 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 40 مترمکعب را پوشش دهد.

جمع‌بندی

اکنون می‌توان نتیجه گرفت که فیلترها در صنعت کشاورزی نیز کاربرد ویژه دارند و می‌توانند آب استخر را پیش از رها شدن در شبکه آبیاری تا حد موردنظر تصفیه کنند.

بنابراین شما می‌توانید متناسب با نیاز خود، از انواع فیلتر شنی مناسب استخر کشاورزی استفاده کرده و به این طریق راندمان آبیاری خود را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *