دسته‌بندی نشده

ساخت فیلتر آب استخر

ساخت فیلتر آب استخر

تقریبا تمام استخرداران در مورد ساخت فیلتر آب استخر و جزئیات مربوط به آن کنج‌کاو هستند؛ چراکه همه ما به خوبی می‌دانیم که در هر استخری با هر کاربری و حجمی، برای داشتن آب سالم، شفاف و تمیز به وجود یک فیلتر باکیفیت و مناسب نیاز است.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که فیلترها را تنها به صورت آماده می‌توان تهیه کرد؛ درحالی که با تهیه تجهیزات و قطعات پیش‌ساخته فیلتر و مونتاژ آن‌ها می‌توان یک فیلتر تصفیه استخر ساخت.

اگرچه فیلترهای آماده نیز مزایای بسیاری داشته و کار شما را راحت می‌کنند اما ساخت فیلتر نیز مزایای خاص خود را دارد؛ به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که فیلتر موردنیاز خود را بسازند.

البته ساخت فیلتر هم نیاز به دانش و مهارت خاص خود دارد؛ به همین دلیل سعی کرده‌ایم که در ادامه بطور مفصل به روش ساخت فیلتر، باید‌ها و نباید‌ها، اصول و جزئیات مربوط به آن بپردازیم.

 

 

 

مواد و تجهیزات برای ساخت فیلتر آب استخر

مسلما پیش از هر اقدام دیگری برای ساخت فیلتر تصفیه استخر باید مواد، ابزار و تجهیزات اولیه آن را تهیه کنید؛ برخی از این موارد جزء تجهیزات اصلی است که باید مونتاژ شوند؛ برخی دیگر جانبی و کمکی هستند که در ادامه به تمام آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

• مخزن

مخزن جزء قطعات اصلی در ساخت فیلتر است؛ در واقع مخزن همان بدنه اصلی پمپ است که بستر فیلتراسیون درون آن قرار می‌گیرد؛ مخزن‌ها معمولا به شکل استوانه‌ای یا بشکه‌ای هستند. در انتخاب مخزن مناسب باید به نکات زیر توجه شود.

• حجم مخزن و دبی آن باید براساس حجم استخر و میزان آب موردنیاز آن باشد.

• مدل مخزن و قابلیت‌های فیلتر آن باید با کاربری استخر، نوع پمپ، اتصالات و امکانات سیستم تصفیه و... تطابق داشته باشد.

• جنس مخزن باید با شرایط محیطی و جوی که فیلتر در آن قرار دارد سازگار باشد.

• نوع مخزن، مدل، سایز و... آن باید با محل نسب فیلتر در تناسب باشد و...

 

• مواد فیلتر

همانطور که می‌دانید بستر فیلتر یا همان داخل مخزن تصفیه استخرها بطور معمول از انواع شن و ماسه مخصوص مانند سیلیس در فیلترهای شنی، الیاف سلولزی در فیلترهای کارتریجی و پودر دیاتومه در فیلترهای دیاتومه‌ای پر شده است.

بنابراین شما باید ماده مناسب برای پر کردن داخل مخزن و ایجاد یک بستر فیلتراسیون را تهیه کنید؛ هر نوع فیلتری نیز ماده مخصوص خود را نیاز دارد؛ البته در فیلترهای شنی از مواد مختلفی می‌تواند استفاده شود.

برای مثال بستر فیلترهای شنی می‌تواند از سیلیس، کوارتز، کربن فعال و... در ترکیب با مواد کمکی دیگر پر شود؛ بنابراین باید نوع یا ترکیب مواد مناسب، حجم مواد و... را باتوجه نوع فیلتر و شرایط استخر انتخاب کنید.

• پمپ

اگر شبکه تصفیه استخر شما مجهز به پمپ نباشد برای راه‌اندازی فیلتر به پمپ نیز نیاز دارید؛ انتخاب پمپ نیز مسئله‌ای تخصصی است چراکه نوع و مدل پمپ، توان، قدرت، سایز و... آن باید با ویژگی‌های فیلتر و دیگر تجهیزات سیستم تصفیه در تناسب باشد.

 

• لوله و اتصالات

بدون شک برای برقراری ارتباط بین فیلتر با پمپ و شبکه تصفیه، به شیرها، لوله‌ها، شلنگ‌ها و اتصالات مختلفی نیاز دارید؛ این اتصالات از نظر جنس، سایز، مدل و... باید با نوع فیلتر و دیگر تجهیزات سیستم تصفیه تطابق داشته باشند.

 

• ابزار و مواد کمکی

مسلما برای مونتاژ کردن قطعات مختلف، برقراری اتصال بین اجزا، فیکس کردن قسمت‌های مختلف و... به یکسری ابزار و وسایل مختلف مانند پیچ و مهره، واشر و بست، چسب، آچار، گیره، دریل، چسب، نوار و... نیاز خواهید داشت.

 

 

 

مراحل ساخت فیلتر آب استخر

ساخت فیلتر پروسه‌ای تخصصی است که گام‌به‌گام آن باید به شکل حرفه‌ای پیش برود؛ بطور کلی روش ساخت فیلتر را طبق مراحل زیر می‌توان شرح داد.

1. جمع‌آوری اطلاعات

قطعا جمع‌آوری اطلاعات اولین و یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت فیلتر است؛ در این مرحله شما باید اطلاعات مهمی را در ارتباط با استخر جمع‌آوری کنید که این اطلاعات می‌تواند شامل موارد زیر باشد.

• کاربری استخر

• حجم استخر

• کیفیت آب استخر

• شرایط محیطی استخر

• میزان استفاده از استخر

• زیرساخت‌های استخر برای برقراری فیلتر

• بودجه موردنظر برای ساخت فیلتر و...

 

2. طراحی اولیه

در قدم بعدی برای کاهش خطای احتمالی لازم است که یک طراحی اولیه و مجازی از فیلتر خود داشته باشید؛ به این شکل می‌توانید براساس اطلاعات اولیه فیلتر موردنیاز خود را با امکانات، قابلیت‌ها و... موردنظر طراحی و ترسیم کنید؛ این کار از اتلاف وقت و هزینه جلوگیری می‌کند.

 

3. تهیه مواد و تجهیزات

در این مرحله براساس شرایط استخر و طرح اولیه لازم است که تمام قطعات، وسایل، تجهیزات، مواد و ابزار موردنیاز را تهیه کنید.

 

4. مونتاژ

در مرحله بعدی باید براساس طراحی اولیه و دستورالعمل‌ها، قطعات مختلف را به ترتیب مونتاژ کرده، شیرها و اجزاء مختلف را در جای خود نصب و اتصالات را برقرار کنید.

 

5. پر کردن مخزن

در قدم بعدی شما باید داخل مخزن فیلتر را از مواد مناسبی که تهیه کرده‌اید پر کنید تا بستر فیلتراسیون تشکیل شود؛ اندازه پر کردن فیلتر، ترتیب مواد، نحوه قرار دادن ماده و... باید براساس دستورالعمل باشد.

 

6. چک کردن تجهیزات

اکنون باید کل فیلتر، تجهیزات و اتصالاتی را که برقرار کرده‌اید را چک کنید و مطمئن شوید که مشکلی وجود ندارد؛ محل نصب باید کاملا نرمال، اتصالات ایمن، تجهیزات مستحکم و... باشند.

 

• تست کردن فیلتر

پس از اینکه آزمایش اولیه را انجام دادید می‌توانید پمپ را روشن و فیلتر را راه‌اندازی کنید؛ در ساعات اولیه فعالیت فیلتر باید به تمام قسمت‌ها و نحوه عملکرد آن توجه کرده و از عدم وجود مشکل اطمینان حاصل کنید.

دقت داشته باشید که تجهیزات لازم، مراحل ساخت و جزئیات مربوط به آن، در فیلترهای مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ بنابراین برای ساخت هر نوع فیلتر در هر مدلی باید تمامی مراحل به شکل ارزیابی‌شده، براساس محاسبات و تخصصی پیش برود.

 

 

مزایای ساخت فیلتر آب استخر

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که با وجود فیلترهای پیش‌ساخته و آماده، ساخت فیلتر چه لزومی دارد؟ در واقع ساخت فیلتر نیز دارای یکسری مزایای خاص خود است که در ادامه به این مزایا اشاره خواهیم کرد.

• در اکثر موارد ساخت فیلتر از نظر هزینه نسبت به فیلترهای آماده مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

• شما می‌توانید براساس نیازهای خود و باتوجه به جنبه‌های مختلف، فیلتری مناسب را طراحی کرده و به نحوی آن را شخصی‌سازی کنید.

• در ساخت فیلتر آب استخر شما بر کیفیت اجزا و قطعات بکار رفته کنترل بیشتری دارید و میزان حرفه‌ای بودن پروسه تولید به خود شما بستگی دارد.

• شما می‌توانید با بهره‌مندی از روش‌های ساخت پایدار، مواد دوست‌دار محیط‌ زیست و... اثرات زیست‌ محیطی فیلتر خود را کاهش دهید و...

 

 

انواع فیلتر شنی آب استخر

فیلترهای شنی یکی از متداول‌ترین فیلترهای مورداستفاده در استخر است که ساخت و راه‌اندازی آن نیز نسبت به فیلترهای کارتریجی و دیاتومه‌ای آسان‌تر است.

فیلترهای شنی از نظر جنس، سرعت، عملکرد، ظرفیت و... دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه آن‌ها را در قالب یک جدول به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

 

نکات و ملاحظات ساخت فیلتر آب استخر

سخت فیلتر یک کار تخصصی و حساس است که در مورد آن لازم است به نکات و ملاحظات زیر را رعایت کنید.

• بستر فیلتر را از مواد باکیفیت و در صورت امکان با چند لایه مواد پر کنید.

• حجم مواد داخل فیلتر و میزان فشرده شدن آن باید براساس ظرفیت فیلتر و طبق دستورالعمل باشد.

• در صورت استفاده از مواد ترکیبی، باید ترتیب اضافه کردن آن‌ها به فیلتر و حجم مناسب هر ماده رعایت شود.

• امکانات و تجهیزاتی که برای فیلتر تهیه کرده‌اید باید با پمپ و سایر قسمت‌های سیستم تصفیه تطابق داشته باشد.

• محل نصب فیلتر باید در دسترس، ترجیحا نزدیک به استخر و نسبت به عوامل نامساعد محیطی در امان باشد.

• ساخت فیلتر را با رعایت نکات ایمنی پیش ببرید.

• برای جلوگیری از نشتی، از اتصالات، واشرها و بست‌های باکیفیت استفاده کنید.

• در انتخاب مواد، تجهیزات و امکانات فیلتر، به کیفیت آب استخر توجه کنید و...

 

راهنمای ساخت فیلتر آب استخر

همانطور که از مطالب فوق قابل برداشت است، ساخت فیلتر آب استخر نیاز به دانش، اطلاعات، مهارت و تخصص خاص خود دارد؛ تا بتوان در نهایت فیلتری کارآمد و پربازده تولید کرد.

جدا از این موارد برای ساخت فیلتر حتما باید از تجهیزات و قطعات درجه‌یک و باکیفیت استفاده کرد تا فیلتر از دوام و طول عمر بالایی برخوردار باشد.

بنابراین بسیار مهم است که شما مرکز و مجموعه‌ای را انتخاب کنید که در کنار عرضه تجهیزات باکیفیت، بتواند شما را در زمینه ساخت فیلتر راهنمایی کند.

مجموعه ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند همان مرکز معتبری است که می‌توانید برای تهیه قطعات و تجهیزات اصل، با کیفیت تضمینی به آن اعتماد کنید.

علاوه‌برآن، مشاوران متخصص و مجرب این شرکت براساس سال‌ها تجربه و دانش خود، می‌توانند شما را از یک مشاوره حرفه‌ای در زمینه ساخت فیلتر تصفیه استخر راهنمایی کنند؛ به این منظور می‌توانید از طریق شماره تماس با پشتیبانی فعال این مجموعه تماس برقرار کنید.

 

بهترین فیلترهای استخر ایمکس

اگر دانش و مهارت لازم در مورد ساخت فیلتر استخر را ندارید می‌توانید با اطمینان خاطر، فیلتر موردنیاز خود را از فیلترهای برند ایمکس تهیه کنید؛ این برند تنوع بالایی از فیلترها را دارد که در ادامه چند مدل از انواع فیلتر شنی emaux اشاره خواهیم کرد.

 

 

 

• فیلتر شنی V500

فیلتر شنی ایمکس V500 یکی از کاربردی‌ترین فیلترهای این برند است که بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس تنیده‌شده دارد و به شیر چندحالته دستی نیز مجهز است.

توان آبدهی این فیلتر معادل 11.10 مترمکعب بر ساعت است که می‌تواند استخرهای روباز تا حجم 45 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 55 مترمکعب را پوشش می‌دهد.

 

 

 

• فیلتر شنی V650

فیلتر شنی ایمکس V650 یکی دیگر از بهترین فیلترهای برند ایمکس است؛ این فیلتر نیز بدنه‌ای یکپارچه از پلی‌اتیلن فشرده دارد که نسبت یه تغییرات جوی، خوردگی و رطوبت بسیار مقاوم است.

این فیلتر مجهز به شیر چندحالته است و دبی این فیلتر برابر 15.6 مترمکعب بر ساعت است که می‌تواند استخرهای روباز تا حجم 60 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 80 مترمکعب را پوشش دهد.

 

 

 

• فیلتر شنی V650B

فیلتر شنی ایمکس V650B نیز یکی دیگر از پرفروش‌ترین فیلترهای ایمکس است که بدنه‌ای از جنس فایبرگلاس تقویت‌شده دارد.

حداکثر توان آبدهی این فیلتر معادل 16 مترمکعب بر ساعت است و می‌تواند نیاز استخرهای روباز تا حجم 100 مترمکعب و استخرهای سرپوشیده تا حجم 120 مترمکعب را پوشش دهد.

 

جمع بندی

بدون شک کیفیت و سلامت آب هر استخری به قدرت فیلتر و بازده فرآیند فیلتراسیون آن بستگی دارد؛ به همین دلیل ساخت فیلتر آب استخر با تجهیزات باکیفیت و به شکل اصولی می‌تواند عملکرد سیستم تصفیه استخر را بهبود ببخشد.

اگرچه ساخت فیلتر مزایای خاص خود را دارد اما در صورتی که شرایط، دانش یا مهارت ساخت فیلتر را ندارید می‌توانید از کاتالوگ فیلتر شنی emaux فیلتر موردنظر خود را انتخاب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *