فیلتر استخری

گندزدایی استخر شنا

گندزدایی استخر شنا

گندزدایی استخر شنا همان از بین بردن باکتری ها، ویروس ها و انگل های معلق در آب است که سلامتی شناگران را تهدید می کند. این کار موجب بهبود کیفیت آب و شفاف سازی رنگ و طعم آن می شود و امکان استفاده دوباره را فراهم می سازد.

روش های مختلفی برای گندزدایی آب استخر وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خودش است. انتخاب از میان آن ها به شرایط استخر و تجهیزات آن بستگی دارد.

انواع گندزدایی و ضدعفونی آب استخر

گندزدایی باید در کمترین زمان بهترین نتیجه را داشته باشد و قدرت آن در از بین بردن میکروارگانیسم ها بسیار مهم است. بعد از اجرا نباید خبری از بوی نامطبوع و لکه روی سطوح باشد و در عین حال، مواد گندزدا و ضدعفونی کننده هیچ آسیبی به موجودات زنده و شناگران وارد نکند. خیلی ها تصور می کند با تهیه پمپ تصفیه و اجرای فیلتراسیون آب نیازی به ضدعفونی ندارد. اما اشتباه است.

امروزه استفاده از مواد ضدعفونی برای فرآیند گندزدایی در بیشتر استخرها به چشم می خورد. هدف استفاده از آن حذف پاتوژن ها، مواد مضر و باکتری ها است. از آنجا که این کار تنها به یک روش انجام نمی شود، در ادامه با روش های مختلف آن می پردازیم:

کلرزنی

یکی از متداول ترین روش های گندزدایی، کلرزنی است. این راهکار با کمک یون کلر بسیاری از میکروارگانیسم ها را به دام می اندازد و آلودگی های باقیمانده را نابود می کند. مهم ترین مزیت آن ارزان قیمت بودن است، اما درصد ضدعفونی کننده کلرزنی نسبت به دیگر روش ها پایین تر است.

بسیاری از مسئولین استخر ترجیح می دهند از خطرات استفاده از مواد شیمیایی به دور باشند و به روش کلرزنی اکتفا می کنند. همچنین نگهداری کلر بسیار راحت است و در طولانی مدت باقی می ماند. اما در کنار مزایا، معایبی نیز به همراه دارد. ترکیب یون کلر با مواد آلی باعث بروز فرآورده هایی مانند تری هالومتان و کلرآمین می شود این فرآورده مشکلاتی همچون سوزش پوست و چشم را به همراه دارد و در برخی افراد بروز مشکلات تنفسی نیز به بار آماده است.

برم زنی

برم نوعی ماده شیمیایی است که خاصیت ضدعفونی و گندزدایی دارد. این ماده برای استخرهای سرپوشیده و حاوی آب گرم استفاده می شود. زیرا ماندگاری آن در آب گرم بیشتر است. نحوه عملکرد این ماده بدین گونه است که محض اضافه شدن به آب با مواد آلی وارد واکنش می شود و بروموآمین بدست می آید.

اثربخشی برم بسیار شبیه کلر است. اما برای تهیه آن با مشکل مواجه می شوید و ممکن است هزینه بر باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که این ماده شیمیایی خواص اکسایندگی بسیار کمی دارد.

اوزون زنی

از دیگر روش های گندزدایی آب استخر می توان به اوزون زنی اشاره کرد. در این روش از گاز اوزون که از سه اتم اکسیژن تشکیل می شود، استفاده می کنند. گاز اوزون اکساینده بسیار مناسبی است و ماندگاری عالی دارد. همچنین خواص گندزدایی و ضدعفونی کنندگی آن بسیار چشمگیر است. با اعمال این گاز، سلول های میکروبی به دام می افتند و کاملا نابود می شوند.

اوزون زنی علاوه بر رفع باکتری و ویروس ها، موجب حفظ ترکیبات آلی مانند مواد آرایشی، چربی و ... می شود. هیچ تهدیدی برای سلامتی بدن نیز ندارد. همچنین استفاده از آن بهبود صاف و شفافی آب کمک می کند و روی PH آب هیچ تاثیری نمی گذارد. تنها عیب این روش، عمر کم گاز اوزون است که امکان نگهداری طولانی مدت آن وجود ندارد و به محض خریداری باید استفاده شود.

دستگاه یون ساز

این دستگاه با تولید یون فلزت سنگین در آب موجب تجزبه باکتری ها، میکروب ها و قارچ ها می شود. امروزه دو مدل دستگاه یون ساز موجود است که مدل اول، الکتریکی و مدل دیگر، کارتریج معدنی است. دستگاه الکتریکی توانایی آزاد کردن فلزات باردار و یون ها در آب را دارد. مدل کارتریج معدنی با ایجاد جریان آب از مواد معدنی، موجب آزادسازی یون ها می شود.

برای استفاده از دستگاه یون ساز باید PH آب استخر در محدوده مشخصی قرار گیرد. بدین شکل، هیچ مشکلی برای تجهیزات به وجود نمی آید. در صورت خرابی دستگاه، هزینه نگهداری و تعمیر آن بسیار کم است. اما مهم ترین عیبی که این دستگاه دارد، سرعت پایین آن است. در واقع باید چندین ساعت طی شود تا تمام باکتری ها و میکروب ها کاملا از بین بروند. همچنین این روش توانایی از بین بردن تمام باکتری ها را ندارد و بهتر است با دیگر  روش های گندزدایی آب استخر مانند کلرزنی ترکیب شود.

کلرزن نمکی

در این روش با افزودن نمک به آب استخر، شکی به آن وارد می کنند و آب استخر بسیار شبیه آب دریا می شود. با استفاده از کلر زن نمکی دیگر نیازی به قرص کلر و دیگر محلول ها نیست و به سیستم دوره ای نیاز کمتری خواهد بود. تنها مشکل این روش، خاصیت خورندگی نمک است. پس به مرور زمان موجب آسیب دیدگی تجهیزات استخر می شود.

بهترین روش گندزدایی آب استخر کدام است؟

انتخاب روش مناسب و ایمن برای گندزدایی آب استخر بسیار مهم است. زیرا در کنار حفظ بهداشت استخر، محافظت از جان و سلامتی افراد مورد اهمیت شمرده می شود. انتخاب روش مناسب گندزدایی به عوامل مختلف همچون نوع استخر، تجهیزات استخر و ... بستگی دارد. همچنین بودجه ای که در دست دارید، روی انتخاب روش نهایی تاثیرگذار است.

سخن پایانی

هر چه روی روش گندزدایی آب استخر و تجهیزات ضدعفونی کننده آن تمرکز بیشتری داشته باشید، کیفیت و عملکرد استخر ارتقا می یابد. با انتخاب روش مناسب و دسترسی به تجهیزات حرفه ای، سلامتی شناگران تامین می شود و از شفافیت آب بدون باکتری و آلودگی لذت می برید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *