دسته‌بندی نشده

بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در سیستم‌های آبرسانی صنعتی، بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از فرآیندهای مهم و اصلی سیستم تصفیه محسوب می‌شود؛ امروزه صنایع مختلفی ازجمله کشاورزی و دام‌داری مدرن، صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی، نیروگاه‌ها و... به سیستم تصفیه مجهز هستند.

سیستم تصفیه این صنایع، آب اولیه را دریافت، ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها و آلودگی‌های آن را حذف و در نهایت، آبی با کیفیت موردنیاز مجموعه را خارج می‌کند؛ هرچقدر که صنعت به آب باکیفیت‌تری نیاز داشته باشد عمل فیلتراسیون سیستم تصفیه آن با دقت و حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

بنابراین با گذشت زمان، کثیف شدن و تجمع رسوب و آلودگی، در فیلتر این سیستم‌های تصفیه امری اجتناب ناپذیر است؛ هرچقدر که کیفیت آب پایین‌تر و میزان استفاده از سیستم تصفیه بیشتر باشد شدت آلودگی فیلتر نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین فرآیند بک واش در این سیستم‌ها امری ضروری است.

اهمیت بک واش سیستم تصفیه صنعتی

هر صنعتی در سیستم آبرسانی خود نیازمند سطح خاصی از کیفیت آب است؛ این سطح از کیفیت آب، به خودی‌خود حاصل نمی‌شود چراکه آب در حالت عادی ممکن است حاوی بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها، املاح و مواد معدنی، ناخالصی و... باشد.

در واقع این سیستم تصفیه صنعتی و فیلترهای آن هستند که کیفیت آب را از هرنظر بهبود می‌بخشند و آن را به آب قابل استفاده در صنعت موردنظر تبدیل می‌کنند؛ بنابراین می‌توان تصور کرد که اگر فیلتر تصفیه، بازده و عملکرد مطلوبی نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد.

با مرور زمان ذرات معلق و آلودگی‌های حاصل از فرآیند فیلتراسیون در بستر فیلتر تجمع پیدا می‌کنند و فضای بهینه و کارآمد آن را اشغال می‌کنند؛ به این ترتیب با افزایش این آلودگی و رسوبات، بازده فیلتر کاهش پیدا می‌کند و عملکرد سابق را نخواهد داشت.

این شرایط باعث کارکرد بیهوده سیستم تصفیه آب صنعتی خواهد شد چراکه فیلتر عملا قدرت خود را از دست داده است؛ ادامه این روند حتی می‌تواند باعث نیاز به تعویض فیلتر شود و به سیستم تصفیه خسارت وارد کند.

بنابراین همانقدر که در یک سیستم صنعتی، فرآیند تصفیه آب حائز اهمیت است فرآیند بک واش فیلترها نیز اهمیت دارد؛ به عبارتی حفظ بازده فیلتر و کیفیت فرآیند فیلتراسیون به بک واش منظم و متناوب فیلتر تصفیه آب صنعتی بستگی دارد.

نحوه بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در یک توضیح ساده و مختصر بک واش به شستشو معکوس فیلترها در سیستم تصفیه آب گفته می‌شود؛ یعنی برخلاف فرآیند فیلتراسیون، در این حالت آب به داخل فیلتر هدایت شده و آن را تمیز می‌کند؛ این فرآیند را در حالت کل می‌توان طبق مراحل زیر شرح داد.

• خاموش کردن سیستم

پیش از هر اقدامی باید تمام سیستم تصفیه و از همه مهم‌تر پمپ خاموش شود؛ این کار برای تضمین ایمنی در طول فرآیند بک واش و جلوگیری از آسیب به تجهیزات ضروری است.

• تنظیم شیرها و اتصالات

در مرحله دوم، اتصالات و لوله‌های مربوط به فرآیند فیلتراسیون باید قطع و اتصالات مربوط به فرآیند بک واش وصل شوند؛ پس از آن شیر مخصوص فیلتر باید روی حالت بک واش تنظیم شود.

• روشن کردن پمپ

پس از اطمینان از برقراری اتصالات، پمپ را روش کنید تا بک واش شروع شود؛ فرآیند بک واش را باید تا زمانی که آب از آلودگی‌ها و ذرات معلق شفاف و صاف شود ادامه دهید.

• آبکشی

پس از اتمام بک واش شیر فیلتر باید روی حالت رینس (Rinse) تنظیم شود؛ این حالت شست‌وشو و آبکشی نهایی را انجام می‌دهد و فیلتر و فضای مخزن را بطور کامل تمیز می‌کند.

• تنظیم مجدد

پس از پایان این مراحل، سیستم باید مجددا به حالت اولیه خود برگردد؛ به این منظور پمپ خاموش، اتصالات مربوط به فیلتراسیون برقرار، شیر روی حالت فیلتر تنظیم و پمپ مجددا روشن می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که جزئیات مراحل بک واش در سیستم‌های تصفیه صنعتی باتوجه به نوع پمپ و فیلتر ممکن است مقداری متفاوت باشد؛ در سیستم تصفیه آب صنعتی از فیلترهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

نوع ویژگی

فیلتر شنی بستر این فیلترها از نوعی شن به نام سیلیس پر شده است و برای حذف ذرات معلق و جامد از آب کاربرد دارند.

فیلتر کربن فعال بستر این فیلترها از ذرات کربنی ریز حاصل از پوسته نارگیل، چوب، ذغال سنگ و... است؛ این نوع فیلتر برای حذف آلاینده‌های آلی موجود در آب مانند کلر، مواد شیمیایی، آفت‌کش‌ها و... کاربرد دارند.

فیلتر رزینی بستر این فیلتر از دانه‌های ریز رزین مصنوعی با بار الکتریکی مشخص تشکیل شده است؛ این نوع فیلترها در سختی‌گیری و حذف یون‌های منیزیم و کلسیم از آب کاربرد دارند.

فیلتر غشایی بستر این نوع فیلتر لایه نازکی از مواد مختلف با ساختار متخلخل است، این نوع فیلتر نیز مانند فیلترهای اسمز معکوس جهت حذف آلاینده‌های میکروسکوپی، نمک‌ها و فلزات سنگین کاربرد دارند.

انواع بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید بک واش‌ها از نظر عملکرد، کارایی، جنس، قدرت، سایز، توان و... انواع مختلفی دارند؛ این تنوع آن‌ها را مناسب انواع فیلتر و سیستم‌های تصفیه کرده است؛ در ادامه به انواع بک واش صنعتی از نظر کارایی اشاره خواهیم کرد.

• بک واش با جریان آب

سیستم‌های بک واشی که از جریان آب معکوس برای شست‌وشو استفاده می‌کنند؛ استفاده از این نوع بک واش بسیار متداول است و در حذف ذرات معلق، شن و ماسه از فیلترهای شنی کارایی بالایی دارد.

• بک واش با جریان هوا

در این نوع بک واش علاوه‌بر آب از جریان هوا نیز استفاده می‌شود؛ هوا به ایجاد حباب در بستر فیلتر و شل شدن رسوبات و آلودگی‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین آب راحت‌تر بستر فیلتر را تمیز می‌کند؛ این نوع بک واش در حذف آلاینده‌های چسبنده بسیار کارایی دارد.

• بک واش شیمیایی

این نوع بک واش از مواد شیمیایی (اسیدی یا بازی) برای حل کردن و جدا شدن آلاینده‌ها از بستر فیلتر استفاده می‌کند؛ این بک واش در فیلترهای صنعتی که آلودگی‌ آن‌ها به راحتی با دیگر بک واش‌ها پاک نمی‌شود کاربرد دارد.

• بک واش ترکیبی

در این سیستم از ترکیب دو یا چند بک واش برای شست‌وشوی تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود؛ برای مثال در صورت نیاز می‌توان از بک واش آب و هوا به دنبال بک واش شیمیایی استفاده کرد؛ این سیستم بک واش پاکسازی در طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها و آلودگی‌ها کاربرد دارد.

جدا از کارایی، بک واش‌ها از نظر عملکرد نیز شامل سه مدل دستی، نیمه‌اتومات و تمام اتومات هستند؛ در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیز بطور معمول از بک واش‌های تمام اتومات استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید تقریبا تمام صنایع از سیستم آبرسانی و تصفیه برخوردار هستند؛ هر صنعتی نیز از نظر کیفیت آب اولیه، کیفیت آب موردنیاز و نوع سیستم تصفیه شرایط خاص خود را دارد؛ بنابراین در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی باید به نکات زیر توجه شود.

• نوع فیلتر

اینکه در سیستم تصفیه صنعتی چه نوع فیلتری مورد استفاده است در انتخاب بک واش اهمیت بالایی دارد؛ به این منظور در مورد فیلترهای زیر بک واش‌های ذکرشده کاربرد بیشتری دارند.

• فیلتر شنی: بک واش آبی یا بک واش با هوا

• فیلتر رزینی: بک واش آبی بک واش شیمیایی (با اسید و باز)

• فیلتر ممبران: بک واش آبی یا بک واش شیمایی (با مواد شوینده) و...

• نوع آلاینده

در انتخاب بک واش برای تصفیه آب‌های صنعتی باید به نوع آلودگی و آلاینده‌های آب (ذرات معلق و جامد، شن، ماسه، آلاینده‌های چسبنده، مواد آلی و شیمیایی) نیز توجه شود تا بر این اساس نوع فیلتر و بک واش مناسب انتخاب شود.

• شرایط عملیاتی

هر صنعتی، از نظر دبی، فشار، دما و... آب، سیستم تصفیه خاص خود را دارد که نوع بک واش نیز از نظر حجم، قدرت، ظرفیت و... باید باتوجه به این موارد انتخاب شود تا بتواند نیاز آبی مجموعه و سیستم تصفیه را برآورده کند.

• جنس

باتوجه به شرایط خاص صنعت موردنظر و جو سیستم تصفیه، بک واش و متعلقات آن باید از جنس مناسبی که تحمل، دوام و کیفیت لازم را داشته باشد انتخاب شود.

• الزامات قانونی

باتوجه به استانداردهای مطرح و حاکم بر صنایع مختلف، ممکن است لازم باشد در انتخاب بک واش مناسب تصفیه آب صنعتی به الزامات قانونی آن توجه کنید.

راهنمای خرید بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که از مطالب فوق قابل برداشت است؛ سیستم تصفیه آب صنعتی و به تبع بک واش آن از حساسیت‌های خاص خود برخوردار است؛ تاجایی که عدم توجه به کیفیت فرآیند بک واش می‌تواند تبعات و خسارات جبران‌ ناپذیری درپی داشته باشد.

بنابراین انتخاب بک واش مناسب و تهیه نمونه باکیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به همین علت انتخاب و تهیه سیستم بک واش، برای صاحبان صنایع در اکثر مواقع یک چالش است.

این درحالی است که امروزه برندهای متنوع و مراکز متعددی در زمینه تولید و عرضه تجهیزات تصفیه آب صنعتی ازجمله انواع بک واش فعالیت دارند؛ ازطرفی کیفیت محصولات این برندها و مراکز همیشه در سطح استاندارد نیست.

ازاین‌رو بسیار مهم است که جهت داشتن مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین بک واش صنعتی، به مراکز معتبر و رسمی مراجعه کنید؛ به این منظور ایمکس می‌تواند یک انتخاب مطمئن باشد.

شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند در داخل کشور، دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه عرضه محصولات و تجهیزات صنعت آبرسانی و تصفیه است.

این مجموعه حرفه‌ای به مشتریان خود فرصت خرید انواع بک واش تصفیه صنعتی و دیگر تجهیزات را با مشاوره تخصصی پیش از خرید، ضمانت کالا و خدمات متعهدانه پس از فروش می‌دهد؛ بنابراین در این راستا می‌توانید ازطریق شماره تماس با تیم پشتیبانی مجرب ایمکس در ارتباط باشید.

دیگر محصولات ایمکس

جدا از تجهیزاتی مانند مدار بک واش، شرکت ایمکس عرضه‌کننده انواع فیلترهای تصفیه صنعتی و غیر صنعتی نیز هست که در ادامه به چند مدل از پرفروش‌ترین فیلتر شنی emaux اشاره خواهیم کرد.

• فیلتر شنی MFV35

فیلتر شنی ایمکس mfv35 دارای بدنه‌ای از جنس پلی‌اتیلن با چگالی بالا است که به آن مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی می‌دهد؛ همچنین جنس مخزن این فیلتر از FRP است که خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم و مجهز به شیر شش حالته است.

• فیلتر شنی MFS17

فیلتر شنی ایمکس mfd17 نیز یکی در پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است؛ جنس بدنه این فیلتر از ABS است و تحمل فشار تا 4 بار را دارد؛ این فیلتر نیز مجهز به شیر شش حالته دستی است و به حدود 40 کیلوگرم شن فیلتر شنی نیاز دارد.

• فیلتر شنی MFS20

فیلتر شنی ایمکس mfs20 نیز دارای طراحی مدرن و خاص خود است؛ جنس بدنه این فیلتر از پلی‌اتیلنی با چگالی بالا و به شکل یک تکه است؛ این فیلتر مجهز به شیر شش حالته جانبی است و کارایی بسیار بالایی دارد.

جمع بندی

بدون استثنا تمامی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیازمند بک واش هستند و هرچقدر که مدار بک واش مجهزتر و باکیفیت‌تر باشد سلامت فیلتر و بازده فرآیند فیلتراسیون با تضمین بیشتری همراه است.

بنابراین بهتر است پیش از خرید نهایی از یک مشاوره تخصصی در زمینه بک واش تصفیه آب صنعتی بهره‌مند شوید تا متناسب با شرایط موجود بهترین و کارآمدترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین اگر در مجموعه صنعتی خود به فیلترهای تحت فشار نیازمند هستید می‌توانید کاتالوگ فیلتر شنی تحت فشار ایمکس را بررسی کرده و پیش از انتخاب نهایی در مورد مشخصات آن مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در سیستم‌های آبرسانی صنعتی، بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از فرآیندهای مهم و اصلی سیستم تصفیه محسوب می‌شود؛ امروزه صنایع مختلفی ازجمله کشاورزی و دام‌داری مدرن، صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی، نیروگاه‌ها و... به سیستم تصفیه مجهز هستند.

سیستم تصفیه این صنایع، آب اولیه را دریافت، ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها و آلودگی‌های آن را حذف و در نهایت، آبی با کیفیت موردنیاز مجموعه را خارج می‌کند؛ هرچقدر که صنعت به آب باکیفیت‌تری نیاز داشته باشد عمل فیلتراسیون سیستم تصفیه آن با دقت و حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

بنابراین با گذشت زمان، کثیف شدن و تجمع رسوب و آلودگی، در فیلتر این سیستم‌های تصفیه امری اجتناب ناپذیر است؛ هرچقدر که کیفیت آب پایین‌تر و میزان استفاده از سیستم تصفیه بیشتر باشد شدت آلودگی فیلتر نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین فرآیند بک واش در این سیستم‌ها امری ضروری است.

اهمیت بک واش سیستم تصفیه صنعتی

هر صنعتی در سیستم آبرسانی خود نیازمند سطح خاصی از کیفیت آب است؛ این سطح از کیفیت آب، به خودی‌خود حاصل نمی‌شود چراکه آب در حالت عادی ممکن است حاوی بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها، املاح و مواد معدنی، ناخالصی و... باشد.

در واقع این سیستم تصفیه صنعتی و فیلترهای آن هستند که کیفیت آب را از هرنظر بهبود می‌بخشند و آن را به آب قابل استفاده در صنعت موردنظر تبدیل می‌کنند؛ بنابراین می‌توان تصور کرد که اگر فیلتر تصفیه، بازده و عملکرد مطلوبی نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد.

با مرور زمان ذرات معلق و آلودگی‌های حاصل از فرآیند فیلتراسیون در بستر فیلتر تجمع پیدا می‌کنند و فضای بهینه و کارآمد آن را اشغال می‌کنند؛ به این ترتیب با افزایش این آلودگی و رسوبات، بازده فیلتر کاهش پیدا می‌کند و عملکرد سابق را نخواهد داشت.

این شرایط باعث کارکرد بیهوده سیستم تصفیه آب صنعتی خواهد شد چراکه فیلتر عملا قدرت خود را از دست داده است؛ ادامه این روند حتی می‌تواند باعث نیاز به تعویض فیلتر شود و به سیستم تصفیه خسارت وارد کند.

بنابراین همانقدر که در یک سیستم صنعتی، فرآیند تصفیه آب حائز اهمیت است فرآیند بک واش فیلترها نیز اهمیت دارد؛ به عبارتی حفظ بازده فیلتر و کیفیت فرآیند فیلتراسیون به بک واش منظم و متناوب فیلتر تصفیه آب صنعتی بستگی دارد.

نحوه بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در یک توضیح ساده و مختصر بک واش به شستشو معکوس فیلترها در سیستم تصفیه آب گفته می‌شود؛ یعنی برخلاف فرآیند فیلتراسیون، در این حالت آب به داخل فیلتر هدایت شده و آن را تمیز می‌کند؛ این فرآیند را در حالت کل می‌توان طبق مراحل زیر شرح داد.

• خاموش کردن سیستم

پیش از هر اقدامی باید تمام سیستم تصفیه و از همه مهم‌تر پمپ خاموش شود؛ این کار برای تضمین ایمنی در طول فرآیند بک واش و جلوگیری از آسیب به تجهیزات ضروری است.

• تنظیم شیرها و اتصالات

در مرحله دوم، اتصالات و لوله‌های مربوط به فرآیند فیلتراسیون باید قطع و اتصالات مربوط به فرآیند بک واش وصل شوند؛ پس از آن شیر مخصوص فیلتر باید روی حالت بک واش تنظیم شود.

• روشن کردن پمپ

پس از اطمینان از برقراری اتصالات، پمپ را روش کنید تا بک واش شروع شود؛ فرآیند بک واش را باید تا زمانی که آب از آلودگی‌ها و ذرات معلق شفاف و صاف شود ادامه دهید.

• آبکشی

پس از اتمام بک واش شیر فیلتر باید روی حالت رینس (Rinse) تنظیم شود؛ این حالت شست‌وشو و آبکشی نهایی را انجام می‌دهد و فیلتر و فضای مخزن را بطور کامل تمیز می‌کند.

• تنظیم مجدد

پس از پایان این مراحل، سیستم باید مجددا به حالت اولیه خود برگردد؛ به این منظور پمپ خاموش، اتصالات مربوط به فیلتراسیون برقرار، شیر روی حالت فیلتر تنظیم و پمپ مجددا روشن می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که جزئیات مراحل بک واش در سیستم‌های تصفیه صنعتی باتوجه به نوع پمپ و فیلتر ممکن است مقداری متفاوت باشد؛ در سیستم تصفیه آب صنعتی از فیلترهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را در غالب یک جدول به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

 

انواع بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید بک واش‌ها از نظر عملکرد، کارایی، جنس، قدرت، سایز، توان و... انواع مختلفی دارند؛ این تنوع آن‌ها را مناسب انواع فیلتر و سیستم‌های تصفیه کرده است؛ در ادامه به انواع بک واش صنعتی از نظر کارایی اشاره خواهیم کرد.

• بک واش با جریان آب

سیستم‌های بک واشی که از جریان آب معکوس برای شست‌وشو استفاده می‌کنند؛ استفاده از این نوع بک واش بسیار متداول است و در حذف ذرات معلق، شن و ماسه از فیلترهای شنی کارایی بالایی دارد.

• بک واش با جریان هوا

در این نوع بک واش علاوه‌بر آب از جریان هوا نیز استفاده می‌شود؛ هوا به ایجاد حباب در بستر فیلتر و شل شدن رسوبات و آلودگی‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین آب راحت‌تر بستر فیلتر را تمیز می‌کند؛ این نوع بک واش در حذف آلاینده‌های چسبنده بسیار کارایی دارد.

• بک واش شیمیایی

این نوع بک واش از مواد شیمیایی (اسیدی یا بازی) برای حل کردن و جدا شدن آلاینده‌ها از بستر فیلتر استفاده می‌کند؛ این بک واش در فیلترهای صنعتی که آلودگی‌ آن‌ها به راحتی با دیگر بک واش‌ها پاک نمی‌شود کاربرد دارد.

• بک واش ترکیبی

در این سیستم از ترکیب دو یا چند بک واش برای شست‌وشوی تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود؛ برای مثال در صورت نیاز می‌توان از بک واش آب و هوا به دنبال بک واش شیمیایی استفاده کرد؛ این سیستم بک واش پاکسازی در طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها و آلودگی‌ها کاربرد دارد.

جدا از کارایی، بک واش‌ها از نظر عملکرد نیز شامل سه مدل دستی، نیمه‌اتومات و تمام اتومات هستند؛ در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیز بطور معمول از بک واش‌های تمام اتومات استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید تقریبا تمام صنایع از سیستم آبرسانی و تصفیه برخوردار هستند؛ هر صنعتی نیز از نظر کیفیت آب اولیه، کیفیت آب موردنیاز و نوع سیستم تصفیه شرایط خاص خود را دارد؛ بنابراین در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی باید به نکات زیر توجه شود.

• نوع فیلتر

اینکه در سیستم تصفیه صنعتی چه نوع فیلتری مورد استفاده است در انتخاب بک واش اهمیت بالایی دارد؛ به این منظور در مورد فیلترهای زیر بک واش‌های ذکرشده کاربرد بیشتری دارند.

• فیلتر شنی: بک واش آبی یا بک واش با هوا

• فیلتر رزینی: بک واش آبی بک واش شیمیایی (با اسید و باز)

• فیلتر ممبران: بک واش آبی یا بک واش شیمایی (با مواد شوینده) و...

• نوع آلاینده

در انتخاب بک واش برای تصفیه آب‌های صنعتی باید به نوع آلودگی و آلاینده‌های آب (ذرات معلق و جامد، شن، ماسه، آلاینده‌های چسبنده، مواد آلی و شیمیایی) نیز توجه شود تا بر این اساس نوع فیلتر و بک واش مناسب انتخاب شود.

• شرایط عملیاتی

هر صنعتی، از نظر دبی، فشار، دما و... آب، سیستم تصفیه خاص خود را دارد که نوع بک واش نیز از نظر حجم، قدرت، ظرفیت و... باید باتوجه به این موارد انتخاب شود تا بتواند نیاز آبی مجموعه و سیستم تصفیه را برآورده کند.

• جنس

باتوجه به شرایط خاص صنعت موردنظر و جو سیستم تصفیه، بک واش و متعلقات آن باید از جنس مناسبی که تحمل، دوام و کیفیت لازم را داشته باشد انتخاب شود.

• الزامات قانونی

باتوجه به استانداردهای مطرح و حاکم بر صنایع مختلف، ممکن است لازم باشد در انتخاب بک واش مناسب تصفیه آب صنعتی به الزامات قانونی آن توجه کنید.

راهنمای خرید بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که از مطالب فوق قابل برداشت است؛ سیستم تصفیه آب صنعتی و به تبع بک واش آن از حساسیت‌های خاص خود برخوردار است؛ تاجایی که عدم توجه به کیفیت فرآیند بک واش می‌تواند تبعات و خسارات جبران‌ ناپذیری درپی داشته باشد.

بنابراین انتخاب بک واش مناسب و تهیه نمونه باکیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به همین علت انتخاب و تهیه سیستم بک واش، برای صاحبان صنایع در اکثر مواقع یک چالش است.

این درحالی است که امروزه برندهای متنوع و مراکز متعددی در زمینه تولید و عرضه تجهیزات تصفیه آب صنعتی ازجمله انواع بک واش فعالیت دارند؛ ازطرفی کیفیت محصولات این برندها و مراکز همیشه در سطح استاندارد نیست.

ازاین‌رو بسیار مهم است که جهت داشتن مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین بک واش صنعتی، به مراکز معتبر و رسمی مراجعه کنید؛ به این منظور ایمکس می‌تواند یک انتخاب مطمئن باشد.

شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند در داخل کشور، دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه عرضه محصولات و تجهیزات صنعت آبرسانی و تصفیه است.

این مجموعه حرفه‌ای به مشتریان خود فرصت خرید انواع بک واش تصفیه صنعتی و دیگر تجهیزات را با مشاوره تخصصی پیش از خرید، ضمانت کالا و خدمات متعهدانه پس از فروش می‌دهد؛ بنابراین در این راستا می‌توانید ازطریق شماره تماس با تیم پشتیبانی مجرب ایمکس در ارتباط باشید.

دیگر محصولات ایمکس

جدا از تجهیزاتی مانند مدار بک واش، شرکت ایمکس عرضه‌کننده انواع فیلترهای تصفیه صنعتی و غیر صنعتی نیز هست که در ادامه به چند مدل از پرفروش‌ترین فیلتر شنی emaux اشاره خواهیم کرد.

• فیلتر شنی MFV35

فیلتر شنی ایمکس mfv35 دارای بدنه‌ای از جنس پلی‌اتیلن با چگالی بالا است که به آن مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی می‌دهد؛ همچنین جنس مخزن این فیلتر از FRP است که خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم و مجهز به شیر شش حالته است.

• فیلتر شنی MFS17

فیلتر شنی ایمکس mfd17 نیز یکی در پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است؛ جنس بدنه این فیلتر از ABS است و تحمل فشار تا 4 بار را دارد؛ این فیلتر نیز مجهز به شیر شش حالته دستی است و به حدود 40 کیلوگرم شن فیلتر شنی نیاز دارد.

• فیلتر شنی MFS20

فیلتر شنی ایمکس mfs20 نیز دارای طراحی مدرن و خاص خود است؛ جنس بدنه این فیلتر از پلی‌اتیلنی با چگالی بالا و به شکل یک تکه است؛ این فیلتر مجهز به شیر شش حالته جانبی است و کارایی بسیار بالایی دارد.

جمع بندی

بدون استثنا تمامی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیازمند بک واش هستند و هرچقدر که مدار بک واش مجهزتر و باکیفیت‌تر باشد سلامت فیلتر و بازده فرآیند فیلتراسیون با تضمین بیشتری همراه است.

بنابراین بهتر است پیش از خرید نهایی از یک مشاوره تخصصی در زمینه بک واش تصفیه آب صنعتی بهره‌مند شوید تا متناسب با شرایط موجود بهترین و کارآمدترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین اگر در مجموعه صنعتی خود به فیلترهای تحت فشار نیازمند هستید می‌توانید کاتالوگ فیلتر شنی تحت فشار ایمکس را بررسی کرده و پیش از انتخاب نهایی در مورد مشخصات آن مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در سیستم‌های آبرسانی صنعتی، بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از فرآیندهای مهم و اصلی سیستم تصفیه محسوب می‌شود؛ امروزه صنایع مختلفی ازجمله کشاورزی و دام‌داری مدرن، صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی، نیروگاه‌ها و... به سیستم تصفیه مجهز هستند.

سیستم تصفیه این صنایع، آب اولیه را دریافت، ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها و آلودگی‌های آن را حذف و در نهایت، آبی با کیفیت موردنیاز مجموعه را خارج می‌کند؛ هرچقدر که صنعت به آب باکیفیت‌تری نیاز داشته باشد عمل فیلتراسیون سیستم تصفیه آن با دقت و حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

بنابراین با گذشت زمان، کثیف شدن و تجمع رسوب و آلودگی، در فیلتر این سیستم‌های تصفیه امری اجتناب ناپذیر است؛ هرچقدر که کیفیت آب پایین‌تر و میزان استفاده از سیستم تصفیه بیشتر باشد شدت آلودگی فیلتر نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین فرآیند بک واش در این سیستم‌ها امری ضروری است.

اهمیت بک واش سیستم تصفیه صنعتی

هر صنعتی در سیستم آبرسانی خود نیازمند سطح خاصی از کیفیت آب است؛ این سطح از کیفیت آب، به خودی‌خود حاصل نمی‌شود چراکه آب در حالت عادی ممکن است حاوی بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها، املاح و مواد معدنی، ناخالصی و... باشد.

در واقع این سیستم تصفیه صنعتی و فیلترهای آن هستند که کیفیت آب را از هرنظر بهبود می‌بخشند و آن را به آب قابل استفاده در صنعت موردنظر تبدیل می‌کنند؛ بنابراین می‌توان تصور کرد که اگر فیلتر تصفیه، بازده و عملکرد مطلوبی نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد.

با مرور زمان ذرات معلق و آلودگی‌های حاصل از فرآیند فیلتراسیون در بستر فیلتر تجمع پیدا می‌کنند و فضای بهینه و کارآمد آن را اشغال می‌کنند؛ به این ترتیب با افزایش این آلودگی و رسوبات، بازده فیلتر کاهش پیدا می‌کند و عملکرد سابق را نخواهد داشت.

این شرایط باعث کارکرد بیهوده سیستم تصفیه آب صنعتی خواهد شد چراکه فیلتر عملا قدرت خود را از دست داده است؛ ادامه این روند حتی می‌تواند باعث نیاز به تعویض فیلتر شود و به سیستم تصفیه خسارت وارد کند.

بنابراین همانقدر که در یک سیستم صنعتی، فرآیند تصفیه آب حائز اهمیت است فرآیند بک واش فیلترها نیز اهمیت دارد؛ به عبارتی حفظ بازده فیلتر و کیفیت فرآیند فیلتراسیون به بک واش منظم و متناوب فیلتر تصفیه آب صنعتی بستگی دارد.

نحوه بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در یک توضیح ساده و مختصر بک واش به شستشو معکوس فیلترها در سیستم تصفیه آب گفته می‌شود؛ یعنی برخلاف فرآیند فیلتراسیون، در این حالت آب به داخل فیلتر هدایت شده و آن را تمیز می‌کند؛ این فرآیند را در حالت کل می‌توان طبق مراحل زیر شرح داد.

• خاموش کردن سیستم

پیش از هر اقدامی باید تمام سیستم تصفیه و از همه مهم‌تر پمپ خاموش شود؛ این کار برای تضمین ایمنی در طول فرآیند بک واش و جلوگیری از آسیب به تجهیزات ضروری است.

• تنظیم شیرها و اتصالات

در مرحله دوم، اتصالات و لوله‌های مربوط به فرآیند فیلتراسیون باید قطع و اتصالات مربوط به فرآیند بک واش وصل شوند؛ پس از آن شیر مخصوص فیلتر باید روی حالت بک واش تنظیم شود.

• روشن کردن پمپ

پس از اطمینان از برقراری اتصالات، پمپ را روش کنید تا بک واش شروع شود؛ فرآیند بک واش را باید تا زمانی که آب از آلودگی‌ها و ذرات معلق شفاف و صاف شود ادامه دهید.

• آبکشی

پس از اتمام بک واش شیر فیلتر باید روی حالت رینس (Rinse) تنظیم شود؛ این حالت شست‌وشو و آبکشی نهایی را انجام می‌دهد و فیلتر و فضای مخزن را بطور کامل تمیز می‌کند.

• تنظیم مجدد

پس از پایان این مراحل، سیستم باید مجددا به حالت اولیه خود برگردد؛ به این منظور پمپ خاموش، اتصالات مربوط به فیلتراسیون برقرار، شیر روی حالت فیلتر تنظیم و پمپ مجددا روشن می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که جزئیات مراحل بک واش در سیستم‌های تصفیه صنعتی باتوجه به نوع پمپ و فیلتر ممکن است مقداری متفاوت باشد؛ در سیستم تصفیه آب صنعتی از فیلترهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

 

 

 

 

انواع بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید بک واش‌ها از نظر عملکرد، کارایی، جنس، قدرت، سایز، توان و... انواع مختلفی دارند؛ این تنوع آن‌ها را مناسب انواع فیلتر و سیستم‌های تصفیه کرده است؛ در ادامه به انواع بک واش صنعتی از نظر کارایی اشاره خواهیم کرد.

• بک واش با جریان آب

سیستم‌های بک واشی که از جریان آب معکوس برای شست‌وشو استفاده می‌کنند؛ استفاده از این نوع بک واش بسیار متداول است و در حذف ذرات معلق، شن و ماسه از فیلترهای شنی کارایی بالایی دارد.

• بک واش با جریان هوا

در این نوع بک واش علاوه‌بر آب از جریان هوا نیز استفاده می‌شود؛ هوا به ایجاد حباب در بستر فیلتر و شل شدن رسوبات و آلودگی‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین آب راحت‌تر بستر فیلتر را تمیز می‌کند؛ این نوع بک واش در حذف آلاینده‌های چسبنده بسیار کارایی دارد.

• بک واش شیمیایی

این نوع بک واش از مواد شیمیایی (اسیدی یا بازی) برای حل کردن و جدا شدن آلاینده‌ها از بستر فیلتر استفاده می‌کند؛ این بک واش در فیلترهای صنعتی که آلودگی‌ آن‌ها به راحتی با دیگر بک واش‌ها پاک نمی‌شود کاربرد دارد.

• بک واش ترکیبی

در این سیستم از ترکیب دو یا چند بک واش برای شست‌وشوی تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود؛ برای مثال در صورت نیاز می‌توان از بک واش آب و هوا به دنبال بک واش شیمیایی استفاده کرد؛ این سیستم بک واش پاکسازی در طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها و آلودگی‌ها کاربرد دارد.

جدا از کارایی، بک واش‌ها از نظر عملکرد نیز شامل سه مدل دستی، نیمه‌اتومات و تمام اتومات هستند؛ در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیز بطور معمول از بک واش‌های تمام اتومات استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید تقریبا تمام صنایع از سیستم آبرسانی و تصفیه برخوردار هستند؛ هر صنعتی نیز از نظر کیفیت آب اولیه، کیفیت آب موردنیاز و نوع سیستم تصفیه شرایط خاص خود را دارد؛ بنابراین در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی باید به نکات زیر توجه شود.

• نوع فیلتر

اینکه در سیستم تصفیه صنعتی چه نوع فیلتری مورد استفاده است در انتخاب بک واش اهمیت بالایی دارد؛ به این منظور در مورد فیلترهای زیر بک واش‌های ذکرشده کاربرد بیشتری دارند.

• فیلتر شنی: بک واش آبی یا بک واش با هوا

• فیلتر رزینی: بک واش آبی بک واش شیمیایی (با اسید و باز)

• فیلتر ممبران: بک واش آبی یا بک واش شیمایی (با مواد شوینده) و...

• نوع آلاینده

در انتخاب بک واش برای تصفیه آب‌های صنعتی باید به نوع آلودگی و آلاینده‌های آب (ذرات معلق و جامد، شن، ماسه، آلاینده‌های چسبنده، مواد آلی و شیمیایی) نیز توجه شود تا بر این اساس نوع فیلتر و بک واش مناسب انتخاب شود.

• شرایط عملیاتی

هر صنعتی، از نظر دبی، فشار، دما و... آب، سیستم تصفیه خاص خود را دارد که نوع بک واش نیز از نظر حجم، قدرت، ظرفیت و... باید باتوجه به این موارد انتخاب شود تا بتواند نیاز آبی مجموعه و سیستم تصفیه را برآورده کند.

• جنس

باتوجه به شرایط خاص صنعت موردنظر و جو سیستم تصفیه، بک واش و متعلقات آن باید از جنس مناسبی که تحمل، دوام و کیفیت لازم را داشته باشد انتخاب شود.

• الزامات قانونی

باتوجه به استانداردهای مطرح و حاکم بر صنایع مختلف، ممکن است لازم باشد در انتخاب بک واش مناسب تصفیه آب صنعتی به الزامات قانونی آن توجه کنید.

راهنمای خرید بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که از مطالب فوق قابل برداشت است؛ سیستم تصفیه آب صنعتی و به تبع بک واش آن از حساسیت‌های خاص خود برخوردار است؛ تاجایی که عدم توجه به کیفیت فرآیند بک واش می‌تواند تبعات و خسارات جبران‌ ناپذیری درپی داشته باشد.

بنابراین انتخاب بک واش مناسب و تهیه نمونه باکیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به همین علت انتخاب و تهیه سیستم بک واش، برای صاحبان صنایع در اکثر مواقع یک چالش است.

این درحالی است که امروزه برندهای متنوع و مراکز متعددی در زمینه تولید و عرضه تجهیزات تصفیه آب صنعتی ازجمله انواع بک واش فعالیت دارند؛ ازطرفی کیفیت محصولات این برندها و مراکز همیشه در سطح استاندارد نیست.

ازاین‌رو بسیار مهم است که جهت داشتن مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین بک واش صنعتی، به مراکز معتبر و رسمی مراجعه کنید؛ به این منظور ایمکس می‌تواند یک انتخاب مطمئن باشد.

شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند در داخل کشور، دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه عرضه محصولات و تجهیزات صنعت آبرسانی و تصفیه است.

این مجموعه حرفه‌ای به مشتریان خود فرصت خرید انواع بک واش تصفیه صنعتی و دیگر تجهیزات را با مشاوره تخصصی پیش از خرید، ضمانت کالا و خدمات متعهدانه پس از فروش می‌دهد؛ بنابراین در این راستا می‌توانید ازطریق شماره تماس با تیم پشتیبانی مجرب ایمکس در ارتباط باشید.

دیگر محصولات ایمکس

جدا از تجهیزاتی مانند مدار بک واش، شرکت ایمکس عرضه‌کننده انواع فیلترهای تصفیه صنعتی و غیر صنعتی نیز هست که در ادامه به چند مدل از پرفروش‌ترین فیلتر شنی emaux اشاره خواهیم کرد.

• فیلتر شنی MFV35

فیلتر شنی ایمکس mfv35 دارای بدنه‌ای از جنس پلی‌اتیلن با چگالی بالا است که به آن مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی می‌دهد؛ همچنین جنس مخزن این فیلتر از FRP است که خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم و مجهز به شیر شش حالته است.

• فیلتر شنی MFS17

فیلتر شنی ایمکس mfd17 نیز یکی در پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است؛ جنس بدنه این فیلتر از ABS است و تحمل فشار تا 4 بار را دارد؛ این فیلتر نیز مجهز به شیر شش حالته دستی است و به حدود 40 کیلوگرم شن فیلتر شنی نیاز دارد.

• فیلتر شنی MFS20

فیلتر شنی ایمکس mfs20 نیز دارای طراحی مدرن و خاص خود است؛ جنس بدنه این فیلتر از پلی‌اتیلنی با چگالی بالا و به شکل یک تکه است؛ این فیلتر مجهز به شیر شش حالته جانبی است و کارایی بسیار بالایی دارد.

جمع بندی

بدون استثنا تمامی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیازمند بک واش هستند و هرچقدر که مدار بک واش مجهزتر و باکیفیت‌تر باشد سلامت فیلتر و بازده فرآیند فیلتراسیون با تضمین بیشتری همراه است.

بنابراین بهتر است پیش از خرید نهایی از یک مشاوره تخصصی در زمینه بک واش تصفیه آب صنعتی بهره‌مند شوید تا متناسب با شرایط موجود بهترین و کارآمدترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین اگر در مجموعه صنعتی خود به فیلترهای تحت فشار نیازمند هستید می‌توانید کاتالوگ فیلتر شنی تحت فشار ایمکس را بررسی کرده و پیش از انتخاب نهایی در مورد مشخصات آن مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در سیستم‌های آبرسانی صنعتی، بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از فرآیندهای مهم و اصلی سیستم تصفیه محسوب می‌شود؛ امروزه صنایع مختلفی ازجمله کشاورزی و دام‌داری مدرن، صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی، نیروگاه‌ها و... به سیستم تصفیه مجهز هستند.

سیستم تصفیه این صنایع، آب اولیه را دریافت، ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها و آلودگی‌های آن را حذف و در نهایت، آبی با کیفیت موردنیاز مجموعه را خارج می‌کند؛ هرچقدر که صنعت به آب باکیفیت‌تری نیاز داشته باشد عمل فیلتراسیون سیستم تصفیه آن با دقت و حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

بنابراین با گذشت زمان، کثیف شدن و تجمع رسوب و آلودگی، در فیلتر این سیستم‌های تصفیه امری اجتناب ناپذیر است؛ هرچقدر که کیفیت آب پایین‌تر و میزان استفاده از سیستم تصفیه بیشتر باشد شدت آلودگی فیلتر نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین فرآیند بک واش در این سیستم‌ها امری ضروری است.

 

 

 

اهمیت بک واش سیستم تصفیه صنعتی

هر صنعتی در سیستم آبرسانی خود نیازمند سطح خاصی از کیفیت آب است؛ این سطح از کیفیت آب، به خودی‌خود حاصل نمی‌شود چراکه آب در حالت عادی ممکن است حاوی بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها، املاح و مواد معدنی، ناخالصی و... باشد.

در واقع این سیستم تصفیه صنعتی و فیلترهای آن هستند که کیفیت آب را از هر نظر بهبود می‌بخشند و آن را به آب قابل استفاده در صنعت موردنظر تبدیل می‌کنند؛ بنابراین می‌توان تصور کرد که اگر فیلتر تصفیه، بازده و عملکرد مطلوبی نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد.

با مرور زمان ذرات معلق و آلودگی‌های حاصل از فرآیند فیلتراسیون در بستر فیلتر تجمع پیدا می‌کنند و فضای بهینه و کارآمد آن را اشغال می‌کنند؛ به این ترتیب با افزایش این آلودگی و رسوبات، بازده فیلتر کاهش پیدا می‌کند و عملکرد سابق را نخواهد داشت.

این شرایط باعث کارکرد بیهوده سیستم تصفیه آب صنعتی خواهد شد چراکه فیلتر عملا قدرت خود را از دست داده است؛ ادامه این روند حتی می‌تواند باعث نیاز به تعویض فیلتر شود و به سیستم تصفیه خسارت وارد کند.

بنابراین همان‌قدر که در یک سیستم صنعتی، فرآیند تصفیه آب حائز اهمیت است فرآیند بک واش فیلترها نیز اهمیت دارد؛ به عبارتی حفظ بازده فیلتر و کیفیت فرآیند فیلتراسیون به بک واش منظم و متناوب فیلتر تصفیه آب صنعتی بستگی دارد.

 

نحوه بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در یک توضیح ساده و مختصر بک واش به شستشو معکوس فیلترها در سیستم تصفیه آب گفته می‌شود؛ یعنی برخلاف فرآیند فیلتراسیون، در این حالت آب به داخل فیلتر هدایت شده و آن را تمیز می‌کند؛ این فرآیند را در حالت کل می‌توان طبق مراحل زیر شرح داد.

• خاموش کردن سیستم

پیش از هر اقدامی باید تمام سیستم تصفیه و از همه مهم‌تر پمپ خاموش شود؛ این کار برای تضمین ایمنی در طول فرآیند بک واش و جلوگیری از آسیب به تجهیزات ضروری است.

• تنظیم شیرها و اتصالات

در مرحله دوم، اتصالات و لوله‌های مربوط به فرآیند فیلتراسیون باید قطع و اتصالات مربوط به فرآیند بک واش وصل شوند؛ پس از آن شیر مخصوص فیلتر باید روی حالت بک واش تنظیم شود.

• روشن کردن پمپ

پس از اطمینان از برقراری اتصالات، پمپ را روش کنید تا بک واش شروع شود؛ فرآیند بک واش را باید تا زمانی که آب از آلودگی‌ها و ذرات معلق شفاف و صاف شود ادامه دهید.

• آبکشی

پس از اتمام بک واش شیر فیلتر باید روی حالت رینس (Rinse) تنظیم شود؛ این حالت شست‌وشو و آبکشی نهایی را انجام می‌دهد و فیلتر و فضای مخزن را بطور کامل تمیز می‌کند.

• تنظیم مجدد

پس از پایان این مراحل، سیستم باید مجددا به حالت اولیه خود برگردد؛ به این منظور پمپ خاموش، اتصالات مربوط به فیلتراسیون برقرار، شیر روی حالت فیلتر تنظیم و پمپ مجددا روشن می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که جزئیات مراحل بک واش در سیستم‌های تصفیه صنعتی باتوجه به نوع پمپ و فیلتر ممکن است مقداری متفاوت باشد؛ در سیستم تصفیه آب صنعتی از فیلترهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را در غالب یک جدول به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

انواع بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید بک واش‌ها از نظر عملکرد، کارایی، جنس، قدرت، سایز، توان و... انواع مختلفی دارند؛ این تنوع آن‌ها را مناسب انواع فیلتر و سیستم‌های تصفیه کرده است؛ در ادامه به انواع بک واش صنعتی از نظر کارایی اشاره خواهیم کرد.

• بک واش با جریان آب

سیستم‌های بک واشی که از جریان آب معکوس برای شست‌وشو استفاده می‌کنند؛ استفاده از این نوع بک واش بسیار متداول است و در حذف ذرات معلق، شن و ماسه از فیلترهای شنی کارایی بالایی دارد.

• بک واش با جریان هوا

در این نوع بک واش علاوه‌بر آب از جریان هوا نیز استفاده می‌شود؛ هوا به ایجاد حباب در بستر فیلتر و شل شدن رسوبات و آلودگی‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین آب راحت‌تر بستر فیلتر را تمیز می‌کند؛ این نوع بک واش در حذف آلاینده‌های چسبنده بسیار کارایی دارد.

• بک واش شیمیایی

این نوع بک واش از مواد شیمیایی (اسیدی یا بازی) برای حل کردن و جدا شدن آلاینده‌ها از بستر فیلتر استفاده می‌کند؛ این بک واش در فیلترهای صنعتی که آلودگی‌ آن‌ها به راحتی با دیگر بک واش‌ها پاک نمی‌شود کاربرد دارد.

• بک واش ترکیبی

در این سیستم از ترکیب دو یا چند بک واش برای شست‌وشوی تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود؛ برای مثال در صورت نیاز می‌توان از بک واش آب و هوا به دنبال بک واش شیمیایی استفاده کرد؛ این سیستم بک واش پاکسازی در طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها و آلودگی‌ها کاربرد دارد.

جدا از کارایی، بک واش‌ها از نظر عملکرد نیز شامل سه مدل دستی، نیمه‌اتومات و تمام اتومات هستند؛ در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیز بطور معمول از بک واش‌های تمام اتومات استفاده می‌شود.

 

نکات مهم در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید تقریبا تمام صنایع از سیستم آبرسانی و تصفیه برخوردار هستند؛ هر صنعتی نیز از نظر کیفیت آب اولیه، کیفیت آب موردنیاز و نوع سیستم تصفیه شرایط خاص خود را دارد؛ بنابراین در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی باید به نکات زیر توجه شود.

• نوع فیلتر

اینکه در سیستم تصفیه صنعتی چه نوع فیلتری مورد استفاده است در انتخاب بک واش اهمیت بالایی دارد؛ به این منظور در مورد فیلترهای زیر بک واش‌های ذکرشده کاربرد بیشتری دارند.

• فیلتر شنی: بک واش آبی یا بک واش با هوا

• فیلتر رزینی: بک واش آبی بک واش شیمیایی (با اسید و باز)

• فیلتر ممبران: بک واش آبی یا بک واش شیمایی (با مواد شوینده) و...

• نوع آلاینده

در انتخاب بک واش برای تصفیه آب‌های صنعتی باید به نوع آلودگی و آلاینده‌های آب (ذرات معلق و جامد، شن، ماسه، آلاینده‌های چسبنده، مواد آلی و شیمیایی) نیز توجه شود تا بر این اساس نوع فیلتر و بک واش مناسب انتخاب شود.

• شرایط عملیاتی

هر صنعتی، از نظر دبی، فشار، دما و... آب، سیستم تصفیه خاص خود را دارد که نوع بک واش نیز از نظر حجم، قدرت، ظرفیت و... باید باتوجه به این موارد انتخاب شود تا بتواند نیاز آبی مجموعه و سیستم تصفیه را برآورده کند.

• جنس

باتوجه به شرایط خاص صنعت موردنظر و جو سیستم تصفیه، بک واش و متعلقات آن باید از جنس مناسبی که تحمل، دوام و کیفیت لازم را داشته باشد انتخاب شود.

• الزامات قانونی

باتوجه به استانداردهای مطرح و حاکم بر صنایع مختلف، ممکن است لازم باشد در انتخاب بک واش مناسب تصفیه آب صنعتی به الزامات قانونی آن توجه کنید.

 

راهنمای خرید بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که از مطالب فوق قابل برداشت است؛ سیستم تصفیه آب صنعتی و به تبع بک واش آن از حساسیت‌های خاص خود برخوردار است؛ تاجایی که عدم توجه به کیفیت فرآیند بک واش می‌تواند تبعات و خسارات جبران‌ناپذیری درپی داشته باشد.

بنابراین انتخاب بک واش مناسب و تهیه نمونه باکیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به همین علت انتخاب و تهیه سیستم بک واش، برای صاحبان صنایع در اکثر مواقع یک چالش است.

این درحالی است که امروزه برندهای متنوع و مراکز متعددی در زمینه تولید و عرضه تجهیزات تصفیه آب صنعتی ازجمله انواع بک واش فعالیت دارند؛ ازطرفی کیفیت محصولات این برندها و مراکز همیشه در سطح استاندارد نیست.

ازاین‌رو بسیار مهم است که جهت داشتن مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین بک واش صنعتی، به مراکز معتبر و رسمی مراجعه کنید؛ به این منظور ایمکس می‌تواند یک انتخاب مطمئن باشد.

شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند در داخل کشور، دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه عرضه محصولات و تجهیزات صنعت آبرسانی و تصفیه است.

این مجموعه حرفه‌ای به مشتریان خود فرصت خرید انواع بک واش تصفیه صنعتی و دیگر تجهیزات را با مشاوره تخصصی پیش از خرید، ضمانت کالا و خدمات متعهدانه پس از فروش می‌دهد؛ بنابراین در این راستا می‌توانید ازطریق شماره تماس با تیم پشتیبانی مجرب ایمکس در ارتباط باشید.

دیگر محصولات ایمکس

جدا از تجهیزاتی مانند مدار بک واش، شرکت ایمکس عرضه‌کننده انواع فیلترهای تصفیه صنعتی و غیر صنعتی نیز هست که در ادامه به چند مدل از پرفروش‌ترین فیلتر شنی emaux اشاره خواهیم کرد.

 

 

• فیلتر شنی MFV35

فیلتر شنی ایمکس mfv35 دارای بدنه‌ای از جنس پلی‌اتیلن با چگالی بالا است که به آن مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی می‌دهد؛ همچنین جنس مخزن این فیلتر از FRP است که خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم و مجهز به شیر شش حالته است.

 

 

• فیلتر شنی MFS17

فیلتر شنی ایمکس mfs17 نیز یکی در پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است؛ جنس بدنه این فیلتر از ABS است و تحمل فشار تا 4 بار را دارد؛ این فیلتر نیز مجهز به شیر شش حالته دستی است و به حدود 40 کیلوگرم شن فیلتر شنی نیاز دارد.

• فیلتر شنی MFS20

فیلتر شنی ایمکس mfs20 نیز دارای طراحی مدرن و خاص خود است؛ جنس بدنه این فیلتر از پلی‌اتیلنی با چگالی بالا و به شکل یک تکه است؛ این فیلتر مجهز به شیر شش حالته جانبی است و کارایی بسیار بالایی دارد.

جمع بندی

بدون استثنا تمامی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیازمند بک واش هستند و هرچقدر که مدار بک واش مجهزتر و باکیفیت‌تر باشد سلامت فیلتر و بازده فرآیند فیلتراسیون با تضمین بیشتری همراه است.

بنابراین بهتر است پیش از خرید نهایی از یک مشاوره تخصصی در زمینه بک واش تصفیه آب صنعتی بهره‌مند شوید تا متناسب با شرایط موجود بهترین و کارآمدترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین اگر در مجموعه صنعتی خود به فیلترهای تحت فشار نیازمند هستید می‌توانید کاتالوگ فیلتر شنی تحت فشار ایمکس را بررسی کرده و پیش از انتخاب نهایی در مورد مشخصات آن مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در سیستم‌های آبرسانی صنعتی، بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی یکی از فرآیندهای مهم و اصلی سیستم تصفیه محسوب می‌شود؛ امروزه صنایع مختلفی ازجمله کشاورزی و دام‌داری مدرن، صنایع غذایی، شیمیایی، نساجی، نیروگاه‌ها و... به سیستم تصفیه مجهز هستند.

سیستم تصفیه این صنایع، آب اولیه را دریافت، ناخالصی‌ها، آلاینده‌ها و آلودگی‌های آن را حذف و در نهایت، آبی با کیفیت موردنیاز مجموعه را خارج می‌کند؛ هرچقدر که صنعت به آب باکیفیت‌تری نیاز داشته باشد عمل فیلتراسیون سیستم تصفیه آن با دقت و حساسیت بیشتری انجام می‌شود.

بنابراین با گذشت زمان، کثیف شدن و تجمع رسوب و آلودگی، در فیلتر این سیستم‌های تصفیه امری اجتناب ناپذیر است؛ هرچقدر که کیفیت آب پایین‌تر و میزان استفاده از سیستم تصفیه بیشتر باشد شدت آلودگی فیلتر نیز بیشتر خواهد بود؛ بنابراین فرآیند بک واش در این سیستم‌ها امری ضروری است.

 

 

اهمیت بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

هر صنعتی در سیستم آبرسانی خود نیازمند سطح خاصی از کیفیت آب است؛ این سطح از کیفیت آب، به خودی‌خود حاصل نمی‌شود چراکه آب در حالت عادی ممکن است حاوی بسیاری از ذرات معلق، آلاینده‌ها، املاح و مواد معدنی، ناخالصی و... باشد.

در واقع این سیستم تصفیه صنعتی و فیلترهای آن هستند که کیفیت آب را از هرنظر بهبود می‌بخشند و آن را به آب قابل استفاده در صنعت موردنظر تبدیل می‌کنند؛ بنابراین می‌توان تصور کرد که اگر فیلتر تصفیه، بازده و عملکرد مطلوبی نداشته باشد چه اتفاقی می‌افتد.

با مرور زمان ذرات معلق و آلودگی‌های حاصل از فرآیند فیلتراسیون در بستر فیلتر تجمع پیدا می‌کنند و فضای بهینه و کارآمد آن را اشغال می‌کنند؛ به این ترتیب با افزایش این آلودگی و رسوبات، بازده فیلتر کاهش پیدا می‌کند و عملکرد سابق را نخواهد داشت.

این شرایط باعث کارکرد بیهوده سیستم تصفیه آب صنعتی خواهد شد چراکه فیلتر عملا قدرت خود را از دست داده است؛ ادامه این روند حتی می‌تواند باعث نیاز به تعویض فیلتر شود و به سیستم تصفیه خسارت وارد کند.

بنابراین همانقدر که در یک سیستم صنعتی، فرآیند تصفیه آب حائز اهمیت است فرآیند بک واش فیلترها نیز اهمیت دارد؛ به عبارتی حفظ بازده فیلتر و کیفیت فرآیند فیلتراسیون به بک واش منظم و متناوب فیلتر تصفیه آب صنعتی بستگی دارد.

 

نحوه بک واش دستگاه تصفیه آب صنعتی

در یک توضیح ساده و مختصر بک واش به شستشو معکوس فیلترها در سیستم تصفیه آب گفته می‌شود؛ یعنی برخلاف فرآیند فیلتراسیون، در این حالت آب به داخل فیلتر هدایت شده و آن را تمیز می‌کند؛ این فرآیند را در حالت کل می‌توان طبق مراحل زیر شرح داد.

• خاموش کردن سیستم

پیش از هر اقدامی باید تمام سیستم تصفیه و از همه مهم‌تر پمپ خاموش شود؛ این کار برای تضمین ایمنی در طول فرآیند بک واش و جلوگیری از آسیب به تجهیزات ضروری است.

• تنظیم شیرها و اتصالات

در مرحله دوم، اتصالات و لوله‌های مربوط به فرآیند فیلتراسیون باید قطع و اتصالات مربوط به فرآیند بک واش وصل شوند؛ پس از آن شیر مخصوص فیلتر باید روی حالت بک واش تنظیم شود.

• روشن کردن پمپ

پس از اطمینان از برقراری اتصالات، پمپ را روش کنید تا بک واش شروع شود؛ فرآیند بک واش را باید تا زمانی که آب از آلودگی‌ها و ذرات معلق شفاف و صاف شود ادامه دهید.

• آبکشی

پس از اتمام بک واش شیر فیلتر باید روی حالت رینس (Rinse) تنظیم شود؛ این حالت شست‌وشو و آبکشی نهایی را انجام می‌دهد و فیلتر و فضای مخزن را بطور کامل تمیز می‌کند.

• تنظیم مجدد

پس از پایان این مراحل، سیستم باید مجددا به حالت اولیه خود برگردد؛ به این منظور پمپ خاموش، اتصالات مربوط به فیلتراسیون برقرار، شیر روی حالت فیلتر تنظیم و پمپ مجددا روشن می‌شود.

باید در نظر داشته باشید که جزئیات مراحل بک واش در سیستم‌های تصفیه صنعتی باتوجه به نوع پمپ و فیلتر ممکن است مقداری متفاوت باشد؛ در سیستم تصفیه آب صنعتی از فیلترهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه آن‌ها را در غالب یک جدول به شما معرفی خواهیم کرد.

 

 

انواع بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید بک واش‌ها از نظر عملکرد، کارایی، جنس، قدرت، سایز، توان و... انواع مختلفی دارند؛ این تنوع آن‌ها را مناسب انواع فیلتر و سیستم‌های تصفیه کرده است؛ در ادامه به انواع بک واش صنعتی از نظر کارایی اشاره خواهیم کرد.

• بک واش با جریان آب

سیستم‌های بک واشی که از جریان آب معکوس برای شست‌وشو استفاده می‌کنند؛ استفاده از این نوع بک واش بسیار متداول است و در حذف ذرات معلق، شن و ماسه از فیلترهای شنی کارایی بالایی دارد.

• بک واش با جریان هوا

در این نوع بک واش علاوه‌بر آب از جریان هوا نیز استفاده می‌شود؛ هوا به ایجاد حباب در بستر فیلتر و شل شدن رسوبات و آلودگی‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین آب راحت‌تر بستر فیلتر را تمیز می‌کند؛ این نوع بک واش در حذف آلاینده‌های چسبنده بسیار کارایی دارد.

• بک واش شیمیایی

این نوع بک واش از مواد شیمیایی (اسیدی یا بازی) برای حل کردن و جدا شدن آلاینده‌ها از بستر فیلتر استفاده می‌کند؛ این بک واش در فیلترهای صنعتی که آلودگی‌ آن‌ها به راحتی با دیگر بک واش‌ها پاک نمی‌شود کاربرد دارد.

• بک واش ترکیبی

در این سیستم از ترکیب دو یا چند بک واش برای شست‌وشوی تصفیه آب صنعتی استفاده می‌شود؛ برای مثال در صورت نیاز می‌توان از بک واش آب و هوا به دنبال بک واش شیمیایی استفاده کرد؛ این سیستم بک واش پاکسازی در طیف گسترده‌ای از آلاینده‌ها و آلودگی‌ها کاربرد دارد.

جدا از کارایی، بک واش‌ها از نظر عملکرد نیز شامل سه مدل دستی، نیمه‌اتومات و تمام اتومات هستند؛ در سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیز بطور معمول از بک واش‌های تمام اتومات استفاده می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که می‌دانید تقریبا تمام صنایع از سیستم آبرسانی و تصفیه برخوردار هستند؛ هر صنعتی نیز از نظر کیفیت آب اولیه، کیفیت آب موردنیاز و نوع سیستم تصفیه شرایط خاص خود را دارد؛ بنابراین در انتخاب بک واش تصفیه آب صنعتی باید به نکات زیر توجه شود.

• نوع فیلتر

اینکه در سیستم تصفیه صنعتی چه نوع فیلتری مورد استفاده است در انتخاب بک واش اهمیت بالایی دارد؛ به این منظور در مورد فیلترهای زیر بک واش‌های ذکرشده کاربرد بیشتری دارند.

• فیلتر شنی: بک واش آبی یا بک واش با هوا

• فیلتر رزینی: بک واش آبی بک واش شیمیایی (با اسید و باز)

• فیلتر ممبران: بک واش آبی یا بک واش شیمایی (با مواد شوینده) و...

• نوع آلاینده

در انتخاب بک واش برای تصفیه آب‌های صنعتی باید به نوع آلودگی و آلاینده‌های آب (ذرات معلق و جامد، شن، ماسه، آلاینده‌های چسبنده، مواد آلی و شیمیایی) نیز توجه شود تا بر این اساس نوع فیلتر و بک واش مناسب انتخاب شود.

• شرایط عملیاتی

هر صنعتی، از نظر دبی، فشار، دما و... آب، سیستم تصفیه خاص خود را دارد که نوع بک واش نیز از نظر حجم، قدرت، ظرفیت و... باید باتوجه به این موارد انتخاب شود تا بتواند نیاز آبی مجموعه و سیستم تصفیه را برآورده کند.

• جنس

باتوجه به شرایط خاص صنعت موردنظر و جو سیستم تصفیه، بک واش و متعلقات آن باید از جنس مناسبی که تحمل، دوام و کیفیت لازم را داشته باشد انتخاب شود.

• الزامات قانونی

باتوجه به استانداردهای مطرح و حاکم بر صنایع مختلف، ممکن است لازم باشد در انتخاب بک واش مناسب تصفیه آب صنعتی به الزامات قانونی آن توجه کنید.

 

 

 

راهنمای خرید بک واش تصفیه آب صنعتی

همانطور که از مطالب فوق قابل برداشت است؛ سیستم تصفیه آب صنعتی و به تبع بک واش آن از حساسیت‌های خاص خود برخوردار است؛ تاجایی که عدم توجه به کیفیت فرآیند بک واش می‌تواند تبعات و خسارات جبران‌ ناپذیری درپی داشته باشد.

بنابراین انتخاب بک واش مناسب و تهیه نمونه باکیفیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ به همین علت انتخاب و تهیه سیستم بک واش، برای صاحبان صنایع در اکثر مواقع یک چالش است.

این درحالی است که امروزه برندهای متنوع و مراکز متعددی در زمینه تولید و عرضه تجهیزات تصفیه آب صنعتی ازجمله انواع بک واش فعالیت دارند؛ ازطرفی کیفیت محصولات این برندها و مراکز همیشه در سطح استاندارد نیست.

ازاین‌رو بسیار مهم است که جهت داشتن مناسب‌ترین و باکیفیت‌ترین بک واش صنعتی، به مراکز معتبر و رسمی مراجعه کنید؛ به این منظور ایمکس می‌تواند یک انتخاب مطمئن باشد.

شرکت ایمکس به عنوان نمایندگی رسمی این برند در داخل کشور، دارای چندین سال سابقه درخشان در زمینه عرضه محصولات و تجهیزات صنعت آبرسانی و تصفیه است.

این مجموعه حرفه‌ای به مشتریان خود فرصت خرید انواع بک واش تصفیه صنعتی و دیگر تجهیزات را با مشاوره تخصصی پیش از خرید، ضمانت کالا و خدمات متعهدانه پس از فروش می‌دهد؛ بنابراین در این راستا می‌توانید ازطریق شماره تماس با تیم پشتیبانی مجرب ایمکس در ارتباط باشید.

 

دیگر محصولات ایمکس

جدا از تجهیزاتی مانند مدار بک واش، شرکت ایمکس عرضه‌کننده انواع فیلترهای تصفیه صنعتی و غیر صنعتی نیز هست که در ادامه به چند مدل از پرفروش‌ترین فیلتر شنی emaux اشاره خواهیم کرد.

 

• فیلتر شنی MFV35

فیلتر شنی ایمکس mfv35 دارای بدنه‌ای از جنس پلی‌اتیلن با چگالی بالا است که به آن مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی می‌دهد؛ همچنین جنس مخزن این فیلتر از FRP است که خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم و مجهز به شیر شش حالته است.

 

• فیلتر شنی MFS17

فیلتر شنی ایمکس mfd17 نیز یکی در پرفروش‌ترین محصولات این شرکت است؛ جنس بدنه این فیلتر از ABS است و تحمل فشار تا 4 بار را دارد؛ این فیلتر نیز مجهز به شیر شش حالته دستی است و به حدود 40 کیلوگرم شن فیلتر شنی نیاز دارد.

 

• فیلتر شنی MFS20

فیلتر شنی ایمکس mfs20 نیز دارای طراحی مدرن و خاص خود است؛ جنس بدنه این فیلتر از پلی‌اتیلنی با چگالی بالا و به شکل یک تکه است؛ این فیلتر مجهز به شیر شش حالته جانبی است و کارایی بسیار بالایی دارد.

 

جمع بندی

بدون استثنا تمامی سیستم‌های تصفیه آب صنعتی نیازمند بک واش هستند و هرچقدر که مدار بک واش مجهزتر و باکیفیت‌تر باشد سلامت فیلتر و بازده فرآیند فیلتراسیون با تضمین بیشتری همراه است.

بنابراین بهتر است پیش از خرید نهایی از یک مشاوره تخصصی در زمینه بک واش تصفیه آب صنعتی بهره‌مند شوید تا متناسب با شرایط موجود بهترین و کارآمدترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین اگر در مجموعه صنعتی خود به فیلترهای تحت فشار نیازمند هستید می‌توانید کاتالوگ فیلتر شنی تحت فشار ایمکس را بررسی کرده و پیش از انتخاب نهایی در مورد مشخصات آن مشاوره لازم را دریافت کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *