دسته‌بندی نشده

بک واش تصفیه آب خانگی

بک واش تصفیه آب خانگی

سلامت آب خانگی شما تنها به سیستم تصفیه آن بستگی ندارد؛ بخشی از این سلامت به بک واش تصفیه آب خانگی مربوط می‌شود؛ در واقع عملکرد مطلوب سیستم تصفیه به شکل ویژه‌ای تحت تاثیر بک واش است.

سیستم تصفیه به کمک عمل فیلترینگ املاح، ذرات و آلودگی‌های موجود در آب را جذب می‌کند و خروجی آن آبی باکیفیت و سلامت است؛ در این فرآیند مسیر جریان آب از داخل سیستم به بیرون فیلترها و در نهایت مجرای خروجی است.

فرآیند تصفیه به مرور باعث تجمع آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها در لابه‌لای فیلتر سیستم تصفیه می‌شود؛ بنابراین خود این فیلترها پس از یک بازه زمانی خاص نیازمند پاکسازی هستند.

پاکسازی فیلترها به شکل دستی، سخت و زمان‌بر است؛ حتی شست‌وشوی فیلتر به این شکل ممکن است باعث آسیب دیدن فیلتر و کاهش عملکرد آن شود.

بنابراین فرآیند بک واش برای هر سیستم تصفیه‌ای خصوصا تصفیه آب خانگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

روش بک واش تصفیه آب خانگی

همانطور که می‌دانید سیستم‌های تصفیه آب خانگی معمولا دارای چند فیلتر مختلف هستند که در این مورد می‌توان به فیلتر سختی‌گیر رزین و فیلتر ممبران اشاره کرد.

البته باتوجه به نوع سیستم تصفیه فیلترهای پیش‌تصفیه و پس‌تصفیه مختلف دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد؛ درهرحال روش بک واش این فیلترها بطور کلی به شکل زیر است.

1. خاموش کردن پمپ تصفیه

2. بستن جریان ورودی یا خاموش کردن حالت فیلتر سیستم تصفیه

3. برقراری اتصال شیر بک واش و اتصال شلنگ خروجی آن به فاضلاب

4. قرار دادن پمپ برروی حالت بک واش و روشن کردن آن

5. ادامه فرآیند بک واش تا زمان شفاف و صاف شدن آب خروجی

6. قطع بک واش و قرار دان شیر بر روی حالت Rinse یا شست‌وشوی فیلتر

7. خاموش کردن پمپ، قطع اتصالات بک واش، قرار دادن مجدد پمپ برروی حالت فیلتر و در نهایت راه‌اندازی مجدد پمپ تصفیه

دقت داشته باشید که باتوجه به نوع سیستم بک واش، مراحل فوق از نظر عملی ممکن است مقداری متفاوت باشند؛ اما بطور کل فرآیند بک واش بر این اساس است.

 

انواع بک واش تصفیه خانگی

همانطور که می‌دانید تصفیه‌های خانگی جزء سیستم‌های سبک محسوب می‌شوند؛ بنابراین برای بک واش آن‌ها از بک واش‌های دستی، نیمه‌اتومات و اتومات می‌توان استفاده کرد؛ در ادامه به این سه مدل بک واش خانگی اشاره خواهیم کرد.

• بک واش دستی

در بک واش‌های دستی که فرآیند اتصال شیر‌ها و برقراری حالت بک واش، پایان دادن به فرآیند و... توسط اپراتور به شکل دستی صورت می‌گیرد؛ البته استفاده از این نوع بکش واش امروزه چندان مرسوم نیست.

• بک واش نیمه اتومات

بک واش‌های نیمه اتومات بیشترین میزان استفاده را در سیستم‌های تصفیه آب خانگی دارند؛ شیرهای چندراهه در این بک‌ واش برروی سیستم تصفیه نصب می‌شود و فرآیند بک واش در برخی مراحل دستی و برخی دیگر به شکل اتومات پیش می‌رود.

• بک واش اتومات

سیستم این بک واش‌ها مجهزتر و مدرن‌تر است و تمامی فرآیند و مراحل بک واش بدون دخالت دست، با کیفیت بالا و به شکل اتومات پیش می‌رود.

 

 

اهمیت بک واش تصفیه خانگی

عدم کیفیت آب واحد‌های مسکونی یا به عبارتی آب شهری به راحتی می‌تواند تهدیدکننده سلامت مصرف‌کنندگان باشد؛ بنابراین بک واش تصفیه خانگی به اندازه خود فرآیند تصفیه آب مهم است.

اگر دقت کرده باشید سیستم‌های تصفیه خانگی معمولا دارای چند فیلتر هستند که طی مراحل پیش‌تصفیه، تصفیه اصلی و پس‌تصفیه کیفیت آب را بالا می‌برند.

طی این مراحل، ذرات معلق، شن، گل‌ولای، فلزات سنگین، املاح، مواد شیمایی، میکروب‌ها و... از آب جدا شده و توسط فیلترهای مختلف به دام می‌افتند.

زمانی که فیلترها از این ذرات و مواد اشباع شوند دیگر نمی‌توانند عملکرد سابق را داشته باشند و فیلترینگ آن‌ها ضعیف می‌شود.

در این زمان اگر فیلترها از آلودگی پاکسازی نشوند فرآیند تصفیه آب با کیفیت لازم انجام نمی‌شود؛ در نهایت آب شرب خانگی از نظر کیفیت و سلامت در سطح استاندارد نخواهد بود.

هرچقدر که کیفیت آب اولیه پایین‌تر باشد اهمیت تصفیه آن و به تبع بک واش فیلترهای سیستم بیشتر می‌شود؛ بنابراین بخشی از سلامت آب خانگی به یک واش منظم و متناوب بستگی دارد.

 

 

نکات مهم در مورد بک واش تصفیه آب خانگی

تصفیه آب خانگی به واسطه آشامیدنی بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است و دستگاه تصفیه آن نیز معمولا شامل چند فیلتر مختلف است.

بنابراین بک واش تصفیه آب خانگی حساس است و باید به نکات زیر در این زمینه توجه داشته باشید.

• قبل از شروع بک واش حتما دستورالعمل دستگاه تصفیه را مطالعه کرده تا مراحل و جزئیات بک واش را بر اساس نوع دستگاه پیش ببرید.

• پیش از انجام بک واش، مطالعه لازم را در مورد نوع فیلترهای تعبیه‌شده روی دستگاه داشته باشید؛ چراکه هر نوع فیلتر ممکن است حساسیت خاص خود را نسبت روش بک واش داشته باشد.

• شاید لازم باشد در مورد برخی از فیلترها هنگام شست‌وشو از شوینده مخصوص با نوع فیلتر استفاده کنید.

• در صورتی که عمر مفید فیلتر تمام شده باشد بک واش آن نیز نمی‌تواند عملکرد اولیه را برگرداند.

• در صورت بک واش دستی حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید.

• بک واش را زمانی انجام دهید فشار آب در سطح مطلوبی قرار دارد.

• بک واش فیلترها باید تا زمانی که کیفیت آب به سطح استاندارد برسد ادامه پیدا کند.

• هرچقدر که کیفیت آب ورودی پایین‌تر و میزان استفاده از دستگاه تصفیه بیشتر باشد به بک واش عمیق‌تری نیاز هست.

 

 

 

زمان مناسب بکش واش تصفیه خانگی

برای بسیاری از افراد، زمان مناسب بک واش تصفیه خانگی خود جای سوال دارد؛ در مورد تصفیه‌های خانگی نیز نمی‌توان یک بازه زمانی ثابت را تعیین کرد.

در واقع هرچقدر آب ورودی آلوده‌تر و میزان استفاده از سیستم تصفیه بیشتر باشد بازه زمانی مناسب برای بک واش دستگاه کوتاه‌تر خواهد شد.

نشانه‌هایی مانند افت فشار و حجم آب خروجی از دستگاه تصفیه، کدر شدن آب، احساس بوی نامطبوع از آب و... می‌توانند نشانه‌های رسیدن زمان بک واش فیلترها باشد.

در این زمینه استفاده از دستگاه گیج فشار یا تایمر نیز می‌توانند در تشخیص زمان مناسب بک واش به شما کمک کنند؛ بطور کل باتوجه به نوع دستگاه و فیلترها این بازه می‌توان بین هر 1 تا ۶ ماه متغییر باشد.

 

قیمت بک واش تصفیه آب خانگی

قیمت بک واش تصفیه خانگی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی مانند جنس بک واش، تجهیزات بک واش و میزان پیشرفته بودن آن، توان و ظریف بک واش، برند تولیدکننده و... آن است.

اما جدا از این فاکتورها نحوه خرید شما نیز در قیمت نهایی این دستگاه اثر مستقیم دارد؛ قطعا در صورتی که شما این تجهیزات را به شکل مستقیم از مراکز و نمایندگی‌های رسمی فروش تهیه کنید قیمت آن اقتصادی خواهد بود.

ازطرفی در صورت خرید عمده می‌توانید این دستگاه‌ها را با قیمت بسیار مناسب‌تر تهیه کنید؛ امروزه اکثر مراکز معتبر فروش نیز جهت رفاه بیشتر مشتریان خود امکان خرید مستقیم و آنلاین را نیز ایجاد کرده‌اند.

 

 

روش نصب بک واش تصفیه خانگی

در برخی دستگاه‌های تصفیه، مدار بک واش برروی دستگاه وجود دارد و در واقع سیستم تصفیه مجهز به بک واش است؛ اما برخی دیگر از دستگاه‌ها بکش واش ندارند.

خوشبختانه امکان اضافه کردن بک واش وجود دارد و در این شرایط باید تجهیزات مدار بکش واش مطابق با مدل دستگاه تصفیه تهیه و برروی سیستم نصب شود.

نصب تجهیزات بک واش تصفیه خانگی امری تخصصی است که نیاز به مهارت و دانش دارد؛ هرچقدر که سیستم تصفیه مدرن‌تر و مجهزتر باشد راه‌اندازی بک واش آن نیز پیچیده‌تر است.

بنابراین بهتر است در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرید تا با کمترین ریسک، در کوتاه‌ترین زمان و به شکل حرفه‌ای تاسیسات بک واش نصب و راه‌اندازی شوند.

 

راهنمای خرید بک واش تصفیه خانگی

دستگاه‌های تصفیه خانگی اگرچه جزء سیستم‌های سبک محبوب می‌شوند اما از نظر ساختاری دارای فیلترهای مختلف و عملکرد ویژه هستند تا سلامت آب مصرفی خانواده تضمین شود.

به تبع، بک واش این دستگاه‌ها نیز باید از هر نظر استاندارد و متناسب با نوع سیستم تصفیه باشد؛ بک واش می‌تواند جزء تجهیزات خود سیستم باشد یا به شکل مجزا تهیه و برروی آن تعبیه شود.

در هر دو حالت کیفیت مدار بک واش می‌تواند ضامن کیفیت فرآیند بک واش، سلامت آب مورد استفاده، حفظ عمر مفید فیلترها و... باشد.

اما باتوجه به تنوع بک واش‌ها انتخاب گزینه مناسب از نظر مدل، ظرفیت، توان، جنس و... برای افراد غیرمتخصص مقداری دشوار است؛ ازطرفی برندهای تولیدکننده این تجهیزات بسیار متنوع هستند.

در چنین شرایطی مجموعه حرفه‌ای ایمکس با تیم پشتیبانی مجرب خود می‌تواند شما را از یک مشاوره تخصصی پیش از خرید بهره‌مند کند.

اعتبار و تخصص شرکت ایمکس می‌تواند تضمین‌کننده خرید شما در زمینه بک واش تصفیه آب خانگی و دیگر تجهیزات صنعت تصفیه باشد.

جمع بندی

امروزه تقریبا تمامی آب‌‌های شهری دارای مقادیر مختلفی از املاح، آلودگی، سختی، ناخالصی و... هستند اما استفاده از سیستم تصفیه نمی‌تواند به تنهایی تضمین‌کننده سلامت آب مصرفی باشد.

در واقع با کثیف شدن فیلترها عملکرد آن‌ها روزبه‌روز ضعیف‌تر شده و آب خروجی آن‌ها نمی‌تواند به کیفیت سابق باشد؛ بنابراین هر نوع سیستم تصفیه خانگی در بازه زمانی خاص خود نیاز به فرآیند بک واش دارد.

بک واش تصفیه آب خانگی عملکرد فیلترها را حفظ، از ایجاد خسارت به سیستم تصفیه جلوگیری، طول عمر مفید فیلترها را افزایش داده و سلامت آب شرب را تضمین می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *